Den v kolonách. Podívejte se, kolik hodin Češi stráví v zácpách a jak je na tom zbytek světa

Celý jeden den, tedy 24 hodin prostáli loni Češi v kolonách. Podle výsledků americké analytické společnosti Inrix na tom loni byli u nás nejhůř řidiči v Praze. Ti v kolonách strávili v průměru 28 hodin. Na druhém místě se překvapivě umístily České Budějovice, třetí příčku obsadilo Brno. V obou případech prostáli řidiči ve frontách zhruba 18 hodin.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní kolona v Seifertově ulici v Praze.

Dopravní kolona v Seifertově ulici v Praze. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iRozhlas

Podle výsledků studie společnosti Inrix jsou na tom Češi ještě poměrně dobře. Analytici firmy sbírali data ve více než 1300 městech 38 zemí a mezi nimi se Praha umístila až na 323. místě a České Budějovice dokonce uzavírají pátou stovku.

Nejhůř jsou na tom velké americké a evropské metropole. „V západních zemích, především ve Spojených státech, v Los Angeles, New Yorku, ale i Moskvě a Dillí, tam jsou to mnohonásobky. U nás hovoříme, že ztratíte 10 % času v kolonách,“ dodává pro Radiožurnál Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Například v americkém Los Angeles, které se umístilo na první místě, stráví řidiči v kolonách průměrně 102 hodin. V New Yorku a v Moskvě 91. Takže v těchto dopravně nejvytíženějších městech, za rok prostojí v zácpách více než čtyři dny.

Infografika měst, kde řidiči stráví nejvíce času v kolonách. Data analyzovala společnost Inrix:

Přehled první stovky měst, kde řidiči zůstávají v kolonách nejdéle. Na první místě Los Angeles na 100. Las Vegas. | Foto: reprofoto Inrix.com | Zdroj: Inrix

Kvůli čím dál většímu počtu aut asi není možné, aby se situace nezhoršovala. Podle Pavla Přibyla z Ústavu dopravních systémů ČVUT by ale dopravě u nás výrazně pomohlo dobudování chybějících dálnic a pražského okruhu. Mluvil také o nutnosti inteligentních dopravních systémů, ale budoucnost vidí spíš v inteligentních autech, která by si předávala informace mezi sebou.

„Ne to, že z centra bude někdo měnit proměnné značky, ony si budou na té infrastruktuře přímo povídat a budou si samy organizovat. Je tam kolona – auto, které se tam blíží, tak dostane informaci a pojede jinudy,“ říká Přibyl.

Celý přehled si můžete projít na webových stránkách Inrix.

Přehled českých měst. Na prvním místě je Praha, kde řidič zůstane v kolonách 24 hodin. | Foto: reprofoto Inrix.com | Zdroj: Inrix

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti proto radí, aby se řidiči před každou cestou dobře připravili. „Projít si celou cestu třeba na internetu, zjistit, jestli nejsou nějaké uzavírky, a zvolit vhodný čas.“

Pokud už se ale do kolony dostaneme, nikdy bychom podle Budského neměli zapomenout na záchrannou uličku.

Jan Pastor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme