Systém automatického nouzového volání by mohly mít i motorky. Rozliší nehodu od pádu stroje

Motorkáři možná budou mít brzy svého „strážného anděla“, který jim po nehodě sám zavolá pomoc. Jde o systém, který testuje německá technologická společnost Bosch. Fungovat má podobně jako nouzové volání eCall, kterým musí být vybaveny všechny nově vyrobené modely aut od dubna 2018.

Tento článek je více než rok starý.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nouzový systém eCall

Motorkáři možná budou mít brzy svého „strážného anděla“, který jim po nehodě sám zavolá pomoc. Jde o systém, který testuje německá technologická společnost Bosch. Fungovat má podobně jako nouzové volání e-call (ilustrační foto) | Foto: Dominika Kvapilová | Zdroj: Český rozhlas

Německý systém se skládá z několika čidel a malé řídicí jednotky. Ta se musí přes bluetooth spárovat s mobilním telefonem řidiče, respektive s aplikací Bosch. Pokud motorkář havaruje, dokáže motocykl prostřednictvím vašeho smartphonu odeslat nouzovou zprávu na tísňovou linku.

Už přes dva roky musí být nová auta vybavená systémem eCall. Po nehodě sám přivolá záchranu

Číst článek

Čidla podle společnosti Bosch dokážou rozlišit, jestli se stala nehoda, nebo jen motorka nespadla na parkovišti na zem. Speciální senzor sleduje akceleraci motorky a také její náklon v zatáčkách a posílá signály jednotce, která pomocí algoritmu vyhodnocuje až stokrát za sekundu možnost nehody. Senzor pak reaguje na sílu nárazu.

„Když je ten náraz příliš prudký, když je záporné zrychlení příliš veliké, tak to překročí nějakou nastavenou hranici a tím se spustí řetězec dalších akcí, popřípadě aktivuje volání na záchrannou linku,“ popsal Radiožurnálu Antonín Platil z Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze

Nespolehlivý přenos dat z eCallu. Kvůli softwarovým problémům zastavila Škoda Auto dodávky octavií

Číst článek

Kdy bude tento systém připraven, zatím není jasné. Bosch teprve svoji novinku testuje.

Ale podobný systém mají některé typy motorek od BMW. „Motocykly BMW mají pod sedadlem řídicí jednotku, která je propojená s dalšími senzory, a motocykl je neustále online. Pro českého zákazníka je tato výbava jako doplňková k dispozici od konce roku 2018,“ popsal David Haidinger z českého zastoupení značky.

Existuje pak i jedno externí zařízení – jmenuje Dguard. Systém po instalaci v případě těžké nehody rovnou vyšle automatickou textovou zprávu na tísňovou linku, kde uvede čas nehody, přesné souřadnice i typ motocyklu.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme