Už přes dva roky musí být nová auta vybavená systémem eCall. Po nehodě sám přivolá záchranu

Po dopravní nehodě dokáže přivolat pomoc rychleji než člověk - systém se jmenuje eCall. A od dubna 2018 ho musí mít zabudované každé nově vyrobené auto. Podle hasičů zareagoval eCall v Česku za dobu svého fungování téměř stokrát. Záchranné složky zalarmoval například i před několika dny po vážné nehodě na Pražském okruhu.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Podle hasičů zareagoval eCall v Česku za dobu svého fungování téměř stokrát (ilustrační foto). | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iRozhlas

Systém eCall po nehodě odešle záchranářům údaje o poloze auta a naváže spojení s operátorem tísňové linky 112. Dělo se tak i při prvním testu systému, ze kterého má Radiožurnál nahrávku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po dopravní nehodě dokáže systém eCall přivolat pomoc rychleji než člověk.

„Tísňová linka, hovořte prosím. Haló, slyšíme se? Je ve vozidle někdo, kdo je schopen nebo ochoten se mnou komunikovat,“ říká do telefonu operátorka tísňové linky. Operátorka nebo operátor může díky systému komunikovat s posádkou a získávat další cenné informace.

„Pro nás je podstatné, že operátor na tísňové lince 112 v momentě spojení s vozidlem dostává jak datové, tak hlasové spojení. Na svém monitoru tedy vidí, že se jedná o eCall a také vidí, jestli byl puštěn senzory nebo manuálně a rovnou je hlasově spojený i přímo do vozidla,“ vysvětluje pro Radiožurnál mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Nikol Studená.

„Mezitím samozřejmě na obrazovce vidí také informace o nehodě, včetně času a přesné polohy a směru jízdy vozidla,“ dodává Studená. Pokud nikdo ve voze nereaguje, na místo automaticky vyjíždějí záchranné složky.

eCall v praxi

Podobně tomu bylo i nedávno u srážky osobního a nákladního auta na Pražském okruhu. „Nehoda byla ohlášená na naše operační středisko na linku 112 automatickým systémem eCall. Vozidlo automaticky, bez zásahu řidiče, detekovalo dopravní nehodu a zavolalo na tísňovou linku. Oznámilo svojí polohu v datové větě, která na středisko putuje,“ říká mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

„Okamžitě jsme mohli na místo vyslat jednotky a přesně jsme věděli v jakém směru vozidlo jelo a kde přesně se nachází,“ dodává Kavka.

Speciální senzory umístěné v autě se aktivují ihned po nárazu a inteligentní řídící jednotka, která je neustále připojena k internetu okamžitě odesílá informace záchranářům. „Má v sobě vestavěnou SIM kartu. Není to čip, který lidé znají z mobilních telefonu, ale je to na podobné bázi, jen tam není fyzicky,“ popisuje David Haidinger z BMW.

Informace o poloze i posádce. Všechna nová auta musí mít systém eCall, který sám odešle tísňové volání

Číst článek

Na podobném principu funguje systém i u jiných automobilek, například ve vozech Škoda. „Prvním modelem, který přinesl funkcionalitu nouzového volání, byla v roce 2016 Škoda Kodiaq. Dnes mají systém eCall ve 100 procentech případů všechny vozy modelových řad Scala, Kamiq a Octavia,“ potvrzuje mluvčí Pavel Jína.

Záchranný systém se dá aktivovat také stisknutím červeného tlačítka, které je v nových autech umístěné ve stropě u zpětného zrcátka. Případů, kdy systém eCall aktivovat někdo ručně, evidují hasiči přes dva tisíce. Většinou šlo ale o omyl. „Těch, které byly vyhodnoceny jako dopravní nehoda a vyjížděli jsme k nim, bylo jen 53. Ke zmáčknutí může dojít omylem ať už na straně prodejce, servisu nebo majitele,“ dodává Studená.

Za zneužití tísňové linky hrozí v Česku pokuta až 200 tisíc korun.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme