Trubku s balonkem vystřídal před 115 lety elektrický klakson. Používá se v modernější podobě dodnes

Před 115 lety - v roce 1908 - vznikl první mechanický elektrický klakson do aut. A v modernější podobě funguje dodnes. Vynalezl ho americký vědec Miller Reese Hutchison. A za několik let se stal klakson standardní výbavou každého vozu.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Klakson (ilustrační foto)

První mechanický elektrický klakson byl vyroben v USA roku 1908 (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Jednoduché klaksony měla auta už na konci 19. století. Tehdy to byla trubka s balonkem. Řidiči ho museli mačkat rukou, aby na jedoucí auto upozornili, jak v minulosti pro detroitskou televizi popisoval kurátor muzea Henryho Forda Matt Anderson.

„Jeden z hlavních důvodů, proč první auta potřebovala klaksony, bylo to, že vozy byly v tehdejším provozu něco úplně nového. Vůbec jste nečekali, že něco takového uvidíte projíždět po silnici. Mohli jste mít různé možnosti. Starý typ stlačovacího balonku nebo třeba výfukový klakson, který poháněly výfukové plyny,“ vysvětlil.

Klakson u sedačky

V českých zemích dostalo balonkový klakson v lednu 1906 dvoumístné vozítko Laurin a Klement Voiturette, první automobil vyrobený v Mladé Boleslavi.

„Ta karoserie je takový kočárek, malý vozík. Název vozu pocházel z francouzštiny. Balonek byl opravdu u sedačky, až později se začaly vyrábět uzavřené karoserie větších rozměrů, kde houkačka procházela čelním sklem,“ předvedl kurátor Muzea Škoda Michal Velebný.

Od vypnutí klimatizace po zablokování vozu. Patent od Fordu má donutit zákazníky splácet auta

Číst článek

Zatímco na českém území měla auta balonkový klakson ještě několik let, ve Spojených státech vyrobili v roce 1908 první mechanický elektrický klakson.

Vynalezl ho americký vědec Miller Reese Hutchison. Patent později koupila společnost General Motors a klakson se stal postupně součástí každého vozu. Laurin a Klement chtěli německé klaksony od Roberta Bosche. Jejich sériová výroba se ale rozběhla až po první světové válce v roce 1921. Německý klakson dostal třeba oblíbený model Škoda Tudor.

„Tady se můžeme podívat vlastně, když zvedeme kapotu, tak hnedka za předním maskou, za těmi ozdobnými ploštinami vlastně tam se nachází klakson, tak aby zvuk mohl mířit pěkně dopředu.“

Varovný zvuk automobilových klaksonů se za víc než 100 let ustálil. Často se skládá ze dvou současně dobře znějících a slyšitelných tónů.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme