U autobusů a nákladních aut se sníží limity pro emise o 30 procent. Shodly se na tom země EU
Evropská unie se dohodla na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) u nových nákladních vozů a autobusů. Do roku 2030 se mají emise snížit ve srovnání s letošním rokem o 30 procent. Informovala o tom v úterý Evropská komise. Unie nemá v současnosti limity na emise u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada. Nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v Evropské unii podílejí téměř čtvrtinou.
Evropský parlament a Rada Evropské unie, která zastupuje všech 28 členských zemí unie, se dohodly na kompromisu v časných ranních hodinách. Dohoda přichází poté, co se v prosinci země shodly na kompromisu pro snížení emisí u osobních a lehkých užitkových aut.
Evropská unie dosáhla kompromisu. Do roku 2030 se budou muset u osobních aut snížit emise o skoro 40 procent
Číst článek
Dopravní sektor je jediným, ve kterém emise stále rostou. Omezení mají pomoci Evropské unii splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.
Po této předběžné politické dohodě musí text v následujících měsících formálně schválit Evropský parlament a Rada Evropské unie. Po jejich schválení bude předpis zveřejněn v úředním věstníku Evropské unie a okamžitě vstoupí v platnost.
Evropské sdružení výrobců automobilů lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu.
Domovem největších výrobců nákladních aut je Německo, kde působí firmy Daimler a MAN ze skupiny Volkswagen. Dalšími evropskými výrobci jsou Volvo, Iveco, Paccar a Scania, napsala agentura Reuters.