Evropské automobilky musí u nových vozů snížit emise oxidu uhličitého. Do roku 2030 o třetinu
Evropské automobilky mají u nově vyráběných aut snížit emise oxidu uhličitého zhruba o třetinu. Nový závazný limit do roku 2030 dnes navrhla Evropská komise. Chce tak podpořit výrobu aut poháněných elektřinou a dalšími alternativními zdroji. Návrh musí ještě schválit členské země a Evropský parlament.
Evropský komisař pro klimatické změny Miguel Caňete považuje návrh za vyvážený. Je podle něj dostatečně ambiciózní, finančně efektivní a dá se splnit. Narážel tak na výhrady výrobců automobilů, kteří požadovali méně razantní snižování. Ekologické organizace naopak žádaly přísnější zásah.
Umíráček pro spalovací motory? Francie chce s auty na benzin a naftu skončit do roku 2040
Číst článek
Místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič připomněl, že v Číně se má do konce desetiletí prodávat 4,5 milionu elektromobilů ročně. Evropské automobilky by proto podle něj neměly tento trend zaspat.
Větší výroba vozidel s nulovými nebo nízkými emisemi podle slovenského eurokomisaře také pomůže k plnění klimatických závazků Evropské unie.
Současný limit na emise oxidu uhličitého u aut v Evropské unii skončí v roce 2021. U osobních vozů dosahuje 95 gramů CO2 na kilometr.
Pro příští desetiletí plánuje komise stanovit i průběžný cíl. Do roku 2025 by se podle Handelsblattu emise u nových aut měly snížit o 15 % a do roku 2030 o třetinu.