‚Zemřela legenda.‘ Za Piëcha začala cesta Volkswagenu na vrchol automobilového průmyslu

Legenda svého oboru, patriarcha starého střihu i upřímný milovník automobilů, vzpomínají německá média na exšéfa Volkswagenu Ferdinanda Piëcha, vnuka Ferdinanda Porscheho. Piëch zemřel v neděli, bylo mu 82 let. Bulvární list Bild napsal, že s Piëchem odchází kus dějin německého hospodářství.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Legenda a patriarcha, píší v nekrolozích německá média o Piëchovi | Foto: Fabian Bimmer | Zdroj: Reuters

„Existují lidé, kteří se již za svého života stanou mýtem, a nelze pochybovat o tom, že Ferdinand Piëch byl takovým mužem. Patriarcha starého střihu. Byl si vědom své moci a často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý - byl mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali,“ napsal v komentáři list Süddeutsche Zeitung.

Podle Bildu s Piëchem odchází kus „německých hospodářských dějin“. „Byl posledním manažerem autoprůmyslu, který automobily sám konstruoval,“ napsal deník. Také podle zpravodajského serveru Spiegel Online patřil Piëch desítky let k „nejdůležitějším osobám ve Volkswagenu“.

Piëcha v březnu 2017 v Hanoveru | Foto: Fabian Bimmer | Zdroj: Reuters

„Po určitou dobu se jeho moc zdála být neomezenou,“ zhodnotila působení Piëcha v koncernu Volkswagen agentura DPA. „Piëch byl považován za mocnou šedou eminenci, která v zákulisí tahá za nitky,“ doplnila k jeho pozdějšímu působení ve firmě.

List Handelsblatt označil vídeňského rodáka za „velkého vizionáře“. „Když Ferdinand Piëch v roce 1992 nastoupil jako předseda představenstva (v sídle Volkswagenu) ve Wolfsburgu, byl Volkswagen v krizi. Kontroverzní patriarcha má velký podíl na tom, že se později z Volkswagenu stal globální koncern,“ napsal ekonomický list. Piëch se ovšem předsedou představenstva stal v lednu 1993.

Piëchova manželka Ursula v pondělí potvrdila, že její muž zemřel „náhle a nečekaně“ v neděli. „Život Ferdinanda Piëcha se nesl ve znamení jeho vášně pro automobily a zaměstnance“ uvedla vdova v prohlášení. Piëch po sobě zanechal třináct dětí a více než dvojnásobný počet vnoučat. Byl několikrát ženatý, ne všechny děti měl ale se svými manželkami.

Podle německých médií Piëch v neděli zkolaboval v restauraci v bavorském Rosenheimu, kde byl se svou ženou. Po převozu do místní nemocnice zemřel.

Piëch, otec Volkswagenu

Rakouský manažer Ferdinand Piëch stál řadu let v čele koncernu Volkswagen a má velkou zásluhu na jeho expanzi a dnešní podobě. Piëch, který o víkendu ve věku 82 let nečekaně zemřel, přitom nikdy nebyl ve Volkswagenu jen najatým manažerem.

Spolu s dalšími členy rodiny mu totiž patřila firma Porsche Automobil Holding SE, která drží 30,8 procenta akcií koncernu Volkswagen. Před dvěma lety ale většinu svého podílu prodal dalším členům rodiny Porscheů a Piëchů.

Vídeňský rodák, syn dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porsche a rakouského právníka (a nacisty) Antona Piëcha, vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér.

Piëch s německou kancléřkou Angelou Merkelovou v dubnu 2012 | Foto: Fabian Bimmer | Zdroj: Reuters

Podílel se na vývoji okruhových speciálů 906 a 917, z nichž druhý se stal legendou motosportu, když v letech 1970 a 1971 zvítězil ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Po osmi letech (1963 až 1971) u Porsche zamířil Ferdinand Piëch do automobilky Audi, která se stala už v polovině 60. let majetkem Volkswagenu.

Koupě někdejšího Auto Unionu dodala chřadnoucímu Volkswagenu nový impuls, poskytla firmě například know-how k výrobě vozů s pohonem přední nápravy a motorem vpředu, tedy i golfu, který je již více než čtyři a půl dekády základním produktem automobilky z Wolfsburgu.

U Audi strávil Piëch přes 20 let. Mimo jiné vedl technický vývoj stěžejních modelů Audi 80 a Audi 100, v roce 1983 se stal viceprezidentem firmy a v lednu 1988 nejvyšším šéfem značky. Za jeho působení se stala významným producentem vozů prémiového segmentu a vážným konkurentem tradičnějších výrobců Mercedes a BMW. Do výroby se tehdy dostal třeba systém pohonu všech kol quattro nebo později typické řadové pětiválce.

Na vrchol automobilového průmyslu

V lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu Volkswagen. Podařilo se mu Volkswagen nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Neváhal využít i kontroverzních kroků, když například přetáhl z General Motors uznávaného odborníka na snižování nákladů Josého Ignazia Lopeze, což vyvolalo soudní spory mezi oběma firmami.

„Málokdo by se odvážil obrátit celý podnik vzhůru nohama tak, jak to Piëch dělá v automobilce. Od dědečka - konstruktéra slavného brouka a zakladatele společnosti Volkswagen Ferdinanda Porscheho - zdědil Piëch nejen benzín v krvi a technického génia, ale i odvahu,“ napsal o jeho působení v čele Volkswagenu v srpnu 1994 německý týdeník Stern.

Piëch s manželkou v dubnu 2010 v Hamburgu | Foto: Christian Charisius | Zdroj: Reuters

Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku devadesátých let patřily značky Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti.

Piëch, který v devadesátých letech vyjednával s českými ministry o budoucí podobě Škody, o mladoboleslavské automobilce například koncem 90. let řekl, že je „nejhezčí dcerou koncernu“. Krátce před svým odchodem z čela Volkswagenu ovšem škodovku kritizoval, že přes velký růst prodejů vykazovala relativně malý nárůst zisku.

Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení. Nyní pod Volkswagen spadá také italský výrobce motocyklů Ducati a má téměř 95 procent akcií ve výrobci nákladních automobilů MAN.

Místo výkonného ředitele Volkswagenu opustil Piëch po téměř dvou dekádách v roce 2002, kdy mu bylo 65 let; zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V paměti zůstává například Piëchův spor s jeho bezprostředním nástupcem v čele Volkswagenu Berndem Pischetsriederem, který v roce 2006 vedl k rezignaci tohoto manažera se zkušenostmi z vedení BMW, Seatu nebo Scanie.

Pischetsriederův nástupce Martin Winterkorn, který do čela Volkswagenu přišel z Audi, se naopak stal příčinou Piëchova odchodu z orgánů Volkswagenu. Piëch totiž odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu a po své prohře v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady a stáhl se do ústraní. Před dvěma lety (v době, kdy se zbavil většiny akcií v holdingu Porsche) vzbudilo pozornost Piëchovo tvrzení, že vedení Volkswagenu vědělo o manipulacích s emisními testy již půl roku před vypuknutím aféry dieselgate.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme