Přes sto 'svateb' karoserií a podvozků denně odbaví v továrně na elektromobily z karbonu

Sasko má dlouhou automobilovou historii. Pochází odtud symbol NDR Trabant, svou továrnu tam má Volkswagen, Porsche i například BMW. Právě mnichovská automobilka vyrábí v Lipsku mimo jiné elektromobily z karbonu. Stačí k tomu velmi tenká uhlíková vlákna a silné lepidlo. Jak výroba vypadá a jak je možné, že tam pořádají každý den svatby?

Lipsko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník. | Foto: Veronika Čáslavská

„Stojíme před strojem, který z uhlíkových rohoží dělá tvrdé kompozity. Vlastně je upeče za velkého tlaku. My jen přidáváme pryskyřici,” vysvětluje průvodce továrnou Michael.

Karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník. Právě proto si karbonové karoserie zamilovali výrobci superrychlých aut nebo formulí.

V karosářské dílně vznikají z uhlíkových výlisků auta. „Přímo před námi vidíte stroje, které spojují vnitřní a vnější část bočního rámu auta. Pracují na tom tři páry robotů. První dvojice uhlíkové rámy čistí, druzí dva na ně nanáší lepidlo a poslední bez velkého tlaku boční rámy spojují dohromady,” popisuje Michael.

Přes sto sňatků za den

To všechno musí tahle parta robotů zvládnout za šest minut. Pak lepidlo tvrdne a části by spolu nedržely pohromadě.

Celý proces je hodně automatizovaný a tichý. „Je to opravdu netypická fabrika,” myslí si norská novinářka Mona Strandeová, která se prohlídky továrny účastní také.

Nakonec tyhle dva moduly – karoserii a podvozek – speciální stroj spojí dohromady. „Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem,” usmívá se Michael. Pokud se technika nevzpírá, zvládnou tu přes sto elektrických sňatků denně.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme