Auta budoucnosti mají křídla i vrtule. 'Už máme zakazníky, kteří létají denně,' říká jeden z prodejců

Milovníkům aut budoucnosti se v Ženevě musí tajit dech. Hned na třech stáncích slavného ženevského autosalonu totiž stojí létající auta. Nejdál v jejich vývoji je nizozemská společnost PAL-V. Předběhla všechny své konkurenty, včetně slovenského Aeromobilu. Svůj stroj už prodává. Na výstavě natáčel Radiožurnál.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Létající auto PAL-V Liberty

Létající auto PAL-V Liberty | Zdroj: ČTK

„Díváme se na první létající auto, které už je v prodeji,“ představuje šéf společnosti PAL-V Robert Dingemanse výrobek své firmy. „Stroj vyvezete z garáže, najdete nějakou dvousetmetrovou rovinku a můžete do vzduchu.“

Příprava na vzlet není náročná, záleží spíš na pilotovi, jak bude poctivý s předletovou kontrolou. Podle konstruktérů je pro start dobré počítat s rezervou deseti až patnácti minut.

Firma má zatím v nabídce jen dvoumístnou verzi. Když bude mít úspěch, chce udělat i čtyřmístnou a jednomístnou.

„Už máme zákazníky, kteří vůz používají denně – létají z Belgie do zaměstnání v Nizozemí. Dolet je 500 kilometrů, dojezd až 1300 kilometrů,“ upřesňuje Robert Dingemanse.

Malý, lehký, stabilní a „levný“

Technicky se jedná o vírník, který nepotřebuje pro start tolik místa jako auto s rozkládacími křídly. Vůz firmy PAL-V se vejde na půdorys pouhých 4 metry čtvereční. Další výhodou oproti konkurenci je podle šéfa společnosti také nižší pořizovací cena.

Létající auta jsou jednou z vizí budoucnosti rychlé přepravy ve velkých městech | Foto: Petr Kološ | Zdroj: Český rozhlas

„Vyřešili jsme už také legislativu a techniku, například nepoužíváme těžké a nepříliš výkonné akumulátory se zdlouhavým dobíjením,“ zdůrazňuje Robert Dingemanse další konkurenční výhodu ve srovnání s ostatními výrobci.

Současně dodává, že řešení společnosti PAL-V je vhodné spíš na dopravu mezi městy. Drony s kapslemi se hodí naopak na krátké přelety třeba mezi jednotlivými městskými částmi.

Robert Dingemanse očekává, že v příštích letech bude segment létající aut a individuální letecké dopravy prudce růst. Zhruba za 15 let by se prodeje těchto strojů mohli vyšplhat k milionům kusů.

Městské taxi budoucnosti

A z tohoto koláče by si rádi ukousli i další – třeba Airbus a Audi.

Kdo všechno vyvíjí létající auta?

Společností, které se věnují tzv. individuální letecké dopravě, je řada. Velmi aktivní je například čínský Ehang, který už loni sliboval, že jeho aerotaxi budou létat po Dubaji, což se ale nakonec nepovedlo. V Mnichově pracují experti společnosti The Lilium Jet a Bratislava má svůj Aeromobil – pracují na něm do roku 1990. Létající vůz má ve svém portfoliu i firma Porsche. Její konkurenty představují podle agentury Reuters německá začínající firma Volocopter pod křídly automobilky Daimler, zmiňovaný Lilium Jet a eVolo nebo také americké Terrafugia a Joby Aviation.

Šéf projektu Filippo Perini doufá, že jejich dílo bude létat už příští rok. Zatím stříbrná dvoumístná kapsle Pop.Up Next vzešlá ze spolupráce společností Italo Design, Airbus a Audi létá jenom v počítačové animaci, na níž se čtyřvrtulový dron se dvěma byznysmeny vznáší nad Londýnem.

Podle hlavního šéfa projektu se městské samosprávy po celém světě o jejich „řešení mobility“ zajímají. Města jsou pro inženýry velmi důležitým partnerem, protože by mohla pomoci pohnout s předpisy.

Ty letecké jsou totiž velmi přísné a zastánci individuální letecké dopravy doufají v jejich zjednodušení a změkčení.

Ti, kdo se v letectví pohybují, ovšem myšlence individuálního letectví příliš nevěří. Je to podle nich legislativně ještě o několik úrovní náročnější než problematika samořiditelných aut. I tady jde hlavně o zodpovědnost v případě nehod a nenadálých událostí.

Petr Kološ, Anna Duchková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme