Londýn, Paříž, Los Angeles. 12 metropolí bude od roku 2025 kupovat pouze autobusy s nulovými emisemi

Britské hlavní město se chlubí nejvyšším počtem hybridních autobusů v Evropě. Má jich více než dvě tisícovky. Londýnu to ale nestačí. Společně s dalšími jedenácti městy z celého světa se zavázal, že od roku 2025 bude nakupovat už pouze autobusy s nulovými emisemi.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražský dopravní podnik představil elektrobus | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Tiché jízdy elektrobusem a čistšího ovzduší si zřejmě v dohledné době bude užívat čím dál víc lidí - alespoň v Londýně, Miláně, Kapském Městě, Seattlu nebo Kodani. Celkem 12 velkoměst se v Paříži zavázalo, že za osm let už jiné autobusy kupovat nebudou a že do roku 2030 omezí provoz aut na fosilní paliva.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dvanáct měst se zavázalo, že od roku 2025 budou kupovat už jen autobusy s nulovými emisemi. Více si poslechněte v reportáži Heleny Berkové.

Základní body prohlášení shrnula pařížská starostka Anne Hidalgová. „Chceme, aby chodci a cyklisté měli v našich městech víc místa, chceme zlepšit systém městské hromadné dopravy a snížit počet aut v ulicích. Začneme těmi, která nejvíc znečišťují prostředí, a postupně budeme omezovat auta na fosilní paliva," citoval Hidalgovou Radiožurnál.

Starostka Barcelony Ada Colauová dodává: „Všechny autobusy zakoupené pro systém městské dopravy budou vozidla s nulovými emisemi. A v roce 2030 už bude většina ulic v centrech našich měst bez škodlivých emisí."

Zmíněných 12 měst - včetně Barcelony a Paříže - patří do skupiny s názvem C40. Ta vznikla v roce 2006 z iniciativy tehdejšího londýnského starosty Kena Livingstona.

Dnes sdružuje přes 90 velkoměst, která se v duchu pařížské klimatické dohody snaží omezovat emise skleníkových plynů. A s tím souvisí i snaha omezit provoz aut nebo, jak starostové říkají, vrátit město lidem.

Superbloky

„Rozšiřujeme zelené zóny a plánujeme mnohem víc cyklostezek. Vracíme ulice lidem, určitě jste už slyšeli o našem projektu takzvaných superbloků,“ dodává Ada Colauová.

Škoda Auto bude vyrábět baterie pro elektromobily. 'Zaměstnanci to přijali s nadšením,' uvedli odboráři

Číst článek

S tímto projektem přišla barcelonská radnice už loni. Cílem je omezit dopravu na několik ulic. Jinými slovy, skoro 60% ulic, kde dnes jezdí auta, by se mělo stát součástí takzvaného „občanského prostoru". Superbloky jsou pak jakési miničtvrti, které auta objíždějí. Původ plánu takových miničtvrtí je na sklonku 19. století. Přišel s ním katalánský urbanista Ildefons Cerdà.

Caroline Watsonová, odbornice skupiny C40 na nízkoemisní vozidla, označuje písemné prohlášení dvanáctky měst za zvýšení laťky a výzvu soukromému sektoru k investicím do ekologie ve městech.

A starosta Los Angeles Eric Garcetti se netají optimismem: „Když se starostové dají do práce, svět se změní. Myslím, že se na sebe navzájem můžeme spolehnout a že společně najdeme řešení problémů, se kterými se dneska potýkají lidé na celém světě."

Helena Berková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme