Zakázat dieselové motory ve městech? 'Polovičaté řešení a prakticky žádný efekt,' říká motoristický odborník

V desítkách německých měst je kvalita ovzduší mizerná. Jedním ze zdrojů znečistění jsou dieselové motory. Podle ekologických organizací je potřeba autům s tímto pohonem zakázat vjezd do postižených měst. Případ se dostal až k nejvyššímu správnímu soudu. Ten měl vynést rozsudek ve čtvrtek, rozhodnutí ale odložil na příští úterý. Podle motoristického odborníka Vladimíra Rybeckého se ale případný zákaz může minout účinkem, uvedl pro Radiožurnál.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nízkoemisní zóny, výfuk starý automobil (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Má podle vás cenu zakazovat dieselové motory ve městech? 
Já si myslím, že je to jenom takové polovičaté řešení. V Německu už před 12 lety zavedli takzvané ekologické plakety a pomocí nich zakázali vjezd těch nejstarších a nejvíce znečišťujících vozidel. Po deseti letech se ukázalo, že efekt nebyl prakticky vůbec žádný a já se obávám, že i ten úplný zákaz aut se vznětovými motory při vjezdu do center měst nebude mít zas tak velký efekt, jak si od něj někdo slibuje.

Německo kvůli emisím zvažuje bezplatnou veřejnou dopravu. Kdo to zaplatí, ptají se města

Číst článek

Když tedy jedna země Evropské unie diesely ve městech zakáže, další kde nebudou platit třeba tak přísná pravidla, tato auta zase využije. Takže je možné, že se to bude míjet účinkem?
Samozřejmě a ono se to projevuje už nyní, protože v Německu velice rapidně poklesl zájem o koupi nových vozidel se vznětovými motory. Od nafty se lidé přiklánějí spíš k benzínu, což také není úplně ideální řešení a dá se očekávat, že auta, která tím pádem budou vyřazena z provozu, budou směřovat do některých dalších zemí včetně České republiky.

Mluví se i o tom, že právě benzínové motory s přímým vstřikováním paliva nemají tak nízké emise, jak se očekává. I v tomto kontextu ten zákaz možná nemá smysl?
Ten problém je v podstatě složitější, protože skutečné emise v reálném provozu jsou podstatně jiné, než jsou emisní limity a ukazuje se, že daleko účinnější a významnější by bylo řešit problémy s dopravou jako takovou než zakazovat vjezd některého typu vozidel. Pokud by doprava byla plynulejší a auta by se nedostávala do režimů, ve kterých mají největší emise – zpomalení, zastavení, znovu rozjezd poté, co ten motor po několika desítkách sekund vychladne. Pokud by se podařilo tyto problémy vyřešit, tak by to bylo určitě účinnější a efektivnější.

V Německu, jak už jste řekl, klesá poptávka po naftových motorech. Pokud se Němci začnou daleko víc zbavovat právě aut s naftovým motorem, jaký dopad to může reálně mít na Českou republiku?

Pokračování kauzy Dieselgate. Německá prokuratura prohledala sídlo a závod automobilky Audi

Číst článek

Opět je to takový složitější problém. Pokud skutečně dojde k zákazu, tak se začnou Němci těch aut zbavovat. Jsou relativně čistá, protože díky plaketám se těch starých už dávno zbavili. Nyní by se to týkalo aut, které mají emisní limit Euro 4, Euro 5, případně i Euro 6. To jsou auta, která jsou pořád v daleko lepším technickém stavu než většina vozidel, která se u nás provozují, takže teoreticky by mohlo dojít díky tomu ke zlepšení.

Tady je ale potřeba zdůraznit, že záleží na skutečném technickém stavu těch vozidel. Hodně těchto vozidel bude muset řešit problém, co s filtrem pevných částic a bohužel u nás legislativa umožňuje, že se filtry obcházejí a prorážejí. A pokud nebudeme řešit tento problém, tak není tak úplně zásadní, jaká auta se k nám dovážejí ze zahraničí.

Jak by tedy na rozhodnutí německého soudu měly reagovat české úřady?
Já si myslím, že by se i bez ohledu na řešení německého soudu měl u nás konečně začít řešit problém kontroly emisí a odstraňování vozidel, která znečišťují ovzduší z provozu, ale tak, aby se změnil celý přístup.

V současné době se to řeší tak, že kontrola emisí je v podstatě byznys pro jejího provozovatele, ale není to nástroj k tomu, aby se u nás vyřadila znečišťující vozidla z provozu, nebo aby se zlepšil technický stav těch provozovaných. Takže tady je potřeba úplně zásadní změna pohledu na to, jak kontrolovat vozidla a zlepšit technický stav toho, co u nás jezdí po silnicích.

Pavel Polák, Jiří Chum Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme