Pneumatiky můžou v extrémních vedrech i prasknout. Dofukujte je ráno, radí automechanik

Z fyziky možná znáte jev, který se nazývá teplotní rozpínavost plynů. Můžete ho v létě při vysokých teplotách dobře pozorovat třeba na pneumatikách svého auta. Tlak v nich se zvyšuje a v extrémních případech můžou dokonce prasknout. Svoje pneumatiky byste proto měli dofukovat třeba ráno, kdy jsou nižší teploty.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sada kol s pneumatikami (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Morquefile

Informace o předepsaném tlaku huštění pneumatik auta bývají uvedeny v barech na štítku, který najdete na středovém sloupku u dveří nebo na krytu víka nádrže. Těchto výrobcem předepsaných hodnot by se řidiči vždy měli držet.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pneumatiky můžou v extrémních vedrech prasknout. Dofukujte je ráno, radí automechanik. Natáčel Jan Pastor

„Důvod je zcela prostý. Přetlakované pneumatiky budou nepohodlné, budou hlučnější a budou mít menší záběr plochy. Budou také víc klouzat a bude delší brzdná dráha. Nemluvě o tom, že přetlakované pneumatiky mohou mít tendenci, když najedeme na zlom, prasknout,“ popisuje Igor Sirota z Ústředního automotoklubu.

Všechna auta vyrobená po 1. listopadu 2014 už jsou povinně vybavena monitorovacím systémem kontroly tlaku kol. Když v pneumatikách klesne o čtvrtinu pod doporučenou hodnotu, informujme řidiče rozsvícenou kontrolkou na palubní desce. Kola je pak nutné dofouknout. I tak se ale dá pneumatika přehustit.

„V létě je rozpínavost vzduchu v pneumatikách dána zahřátím. A to nejen samotným provozem – otáčením pneumatik a třením, ale samozřejmě i venkovní teplotou. Při deseti stupních navíc proti normálu, tak tlak v pneumatikách stoupne o deset kilopascalů,“ vysvětluje Sirota.

Vyhazování nedopalků z aut je největším problémem českých kuřáků. Policie je na ně krátká

Číst článek

Automechanik Jan Ošlejšek proto všem řidičům doporučuje pneumatiky nafukovat ráno, kdy venkovní teploty nejsou tak vysoké.

„Nemá ale cenu to přefukovat víc, spíš naopak. Když se čeká horko a dlouhá cesta, tak raději o desetinku méně. Když to za chladu nafoukáte na 2,2, tak když je 35 stupňů, tak tam bude třeba 2,5,“ podotýká Ošlejšek.

„Pokud je pneumatika přehuštěná, tak se sjíždí. Dá se říci, že to jede po středu běhounu, záběrová plocha je menší. Chová se to jinak v zatáčkách i při brždění,“ doplňuje.

Stejně tak ale Ošlejšek nedoporučuje jezdit ani na podhuštěných kolech. Rovněž v takovém případě se pneumatiky ničí, zhoršují se jízdní vlastnosti vozu a zvyšuje se i spotřeba paliva.

Honza Pastor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme