Präsident slaví. První továrně vyráběný automobil v českých zemích vyrazil na cestu před 120 lety

Prvním továrně vyráběným sériovým automobilem v českých zemích byl Präsident, který před 120 lety, 21. května 1898, vyjel krátce po svém dokončení z bran kopřivnické továrny na svou první cestu do Vídně, kam dorazil o den později. Tento první osobní automobil ve střední Evropě byl předvojem dlouhé řady úspěšných osobních vozů značky Tatra.

Kopřivnice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobil NW Präsident

Automobil NW Präsident | Zdroj: Národní technické muzeum

Za počátek kopřivnické automobilky je považováno datum 19. srpna 1850, kdy tamní sedlář Ignác Šustala zahájil ve své dílně výrobu bryček a kočárů. Převrat v dopravě, který v druhé polovině 19. století přinesla rychle se rozvíjející železnice, záhy znamenal i změnu Šustalova podnikání. V Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagónů.

Po prvním osobním automobilu začala výroba nákladních automobilů. Velkou zásluhu na pozdější slávě kopřivnických automobilů měl geniální konstruktér Hans Ledwinka, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta.

Kožené sedačky, větrání na kličky, palubní hodiny. V Mercedesu 220S jezdil i Dubček

Číst článek

Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. Tatra jako ochranná známka byla registrována v roce 1934.

328 kilometrů za 14 a půl hodiny

Podvozek Präsidenta, za jehož duchovního otce je označován český vynálezce Leopold Sviták, i karosérie vycházela z kočáru Mylord, které kopřivnická automobilka vyráběla. Pod sedadlem v zadní části byl umístěn dvouválcový motor Benz. Vůz neměl volant, ale ovládal se řídítky.

Na svou první oficiální cestu vyjel se čtyřčlennou posádkou. Trať dlouhou 328 kilometrů ujel za 24 hodin a 15 minut, čistá jízda trvala 14 a půl hodiny.

Základní kámen rozvoje motorismu v českých zemích položil Josef Božek svým vozem poháněným silou parního stroje. První skutečný automobil se zde však objevil až o mnoho let později.

Byl jím pravděpodobně vůz podle konstrukčních návrhů Siegfrieda Marcuse, který byl v roce 1889 sestrojen ve strojírnách Märky, Bromovský & Schulz v Adamově. Vyroben však byl jen jeden. Na českém území je známějším vozem Benz Viktoria, který si v roce 1893 nechal přivézt baron Theodor von Liebieg.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme