Průkopník hybridních vozů Prius slaví dvacet let

Auta na elektřinu zná svět už víc než sto let. Až v posledních dvou dekádách se ale začaly vozy s elektromotory objevovat na silicích ve větším počtu. Značnou zásluhu na tom má automobilka Toyota. Přesně před dvaceti lety začala prodávat model Prius, který sice měl klasický spalovací motor, ovšem doplněný o elektromotor a baterii. Na svět tak přišel vůbec první sériově vyráběný hybrid.

Tento článek je více než rok starý.

Tokio Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Toyota Prius, asi nejpopulárnější hybrid současnosti

Toyota Prius, asi nejpopulárnější hybrid současnosti | Foto: Toyota

„Klidná hudba pro klidné a ekologické auto.“

Tak v roce 1997 vypadala japonská reklama na Prius. Nový model byla na tehdejším trhu zjevením. Mezi klasické „benzíňáky“ a diesely přinesl něco nového a předpověděl současné motoristické trendy.

Prodej hybridů v Česku se letos zdvojnásobil. Nejoblíbenější značkou je Toyota

Číst článek

„Prius určitě byl a je průkopníkem hybridních vozů, protože automobilka o něm začala mluvit už na začátku 90. let. Tehdy vzniklo zadání, vyrobit vůz, který bude mít výrazně nižší spotřebu než auta tehdejší doby,“ potvrzuje pro Radiožurnál šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík.

Toyota princip hybridu nevynalezla. Jako první s ním přišel už Ferdinand Porsche na konci 19. století. I přesto, že se v průběhu následujících sta let některé firmy jako Buick nebo Audi pokoušely tuhle koncepci využít, až Japonci ji dostali do běžného prodeje.

„První generace byla úspěšná především v Japonsku, ale ty další - dnes je na trhu čtvrtá - postupně udělali z Priuse a z Toyoty ikonu hybridnímu pohonu. Toyota vlastně dala světu moderní hybridní pohon,“ říká Horčík.

V dnešní době stejnou technologii využívají skoro všechny zavedené automobilky. Třeba švédské Volvo od roku 2019 už nechce auta pouze se spalovacím motorem nabízet vůbec.

Hybridy s sebou totiž přinášejí řadu výhod. Dokážou třeba rekuperovat brzdnou energii do baterií, a proto mají zpravidla nižší spotřebu, zejména ve městě. A i veřejnost si na ně začíná zvykat.

Volvo končí se spalovacími motory. Za dva roky bude vyrábět jen elektrické a hybridní vozy

Číst článek

„Lidé k tomu mají mnohem menší nedůvěru a i ta samotná technologie se výrazně zlepšila za poslední dvě desítky let,“ popisuje šéfredaktor serveru Hybrid.cz.

Za pravdu mu dávají i čísla. Podle údajů Svazu dovozců automobilů se v Česku prodej hybridů zdvojnásobil. Stále to je ale jediné procento z celkového počtu prodaných aut.

Číslo se ale bude zcela jistě zvyšovat. Napovídají tomu plány automobilek i to, že se podle průzkumu agentury Bloomberg snížila cena lithium-iontových baterií do aut meziročně o čtvrtinu. 

Matěj Štýs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme