Protisměrné autosedačky chrání děti mnohem efektivněji, přesto jsou v Česku spíše výjimkou

Co nejdéle proti směru jízdy – tak by podle evropského nařízení z roku 2013 měly cestovat nejmenší děti. Podle normy i-Size by je neměli rodiče usazovat po směru jízdy dříve než po patnácti měsících života, avšak klidně je takto mohou vozit až zhruba do čtvrtých narozenin. Přestože takové autosedačky jsou v nabídce obchodů stále v menšině a ve vozech je často nepotkáme, objem prodeje pomalu roste.

Audio Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Češi prozatím používají zejména klasické autosedačky, nikoli protisměrné (ilustrační foto) | Foto: Cathal McNaughton | Zdroj: Reuters

„Je obrovské dilema, zda ho nechat jezdit tak, aby viděl, protože je to kluk, budou mu tři roky a už ho zajímá, co se děje před ním. Nebo jestli je důležitější především bezpečnost,“ vysvětluje Radiožurnálu během jízdy 34letý Jan z Prahy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek o autosedačkách

Ze zadní sedačky mu přizvukuje jeho dvouletý syn. Cestu ale pozorovat nemůže, sedí totiž připoutaný zády k nám. Podle evropské normy i-Size by tak měl cestovat nejlépe do čtvrtých narozenin. Brusel pak nedoporučuje otáčet dítě dříve než v patnácti měsících věku.

Důvody vysvětluje redaktor časopisu dTest Michal Mikoláš, který se testům dětských autosedaček dlouhodobě věnuje.

„Jde hlavně o ochranu krční páteře, která je především u miminek a batolat velmi křehká a při čelním nárazu by mohlo dojít k prudkému natažení krku směrem dopředu a snadnému způsobení zranění,“ popisuje.

Roztomilé, chlupaté, ale i nebezpečné. Chytré hračky pro děti se mohou stát snadným cílem hackerů

Číst článek

A právě tyto úrazy protisměrné autosedačky tlumí. Při čelním a bočním nárazu totiž pracují ve prospěch dítěte fyzikální zákony. Ukazují to nejen české testy, ale především i ty nejpřísnější německé.

Podle Mikoláše pak platí jednoduché pravidlo: „Dítko bychom měli proti směru poutat tak dlouho, jak to sedačka nebo vzrůst dítěte umožňuje.“

Změna postoje

Jan Bílek, který se specializuje na prodej tohoto typu sedaček, dodává, že už jsou proto náročnější i rodiče. Tržby podle něj obchodníkům rostou o desítky procent ročně.

„Ještě před pár lety bylo pro českou veřejnost nepředstavitelné, že by se dítě mělo vozit proti směru jízdy. Dnes je celkem běžné, že zákazník přijde s tím, že chce protisměrnou sedačku,“ vysvětluje.

Děti ztrácejí schopnost komunikovat s okolím naživo. Příčinou je nadužívání moderních technologií

Číst článek

S jedním takovým autem, které tento typ autosedačky má, Radiožurnál vyrazil k ministerstvu dopravy za Petrem Vomáčkou z organizace BESIP.

„Sedačka je stavěna na výšku dítěte, ne na váhu, a tím pádem zabezpečí přepravování dítěte lépe než sedačka původní. Ale ne že by ty původní byly špatné,“ popisuje a dodává, že sedačka ve starším typu auta musí být samozřejmě připoutána pásy. „Vyloženě špatně to není, ale musí být připoutána správně dle návodu výrobce,“ říká. 

Vůbec nejbezpečnější způsob, který doporučuje i takzvaná norma i-Size, je pak upevnění protisměrné sedačky k základně ISOFIX – tedy ke konstrukci auta. Vyšší nároky na bezpečnost se ale promítají i do cen protisměrných autosedaček. Ty zpravidla bývají o desítky procent dražší než klasické.

Tereza Beránková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme