Pozor na řízení za tmy. Riziko tragické nehody je v noci čtyřikrát větší, ukazují statistky

Denního světla je stále méně, z práce se tak velká část řidičů vrací až za tmy. Řidiči by pak při jízdě v noci měli být opatrnější. Podle Besipu je totiž v noci čtyři krát větší riziko, že dojde k tragické nehodě. V noci se loni podle policie stalo přes 26 tisíc nehod, při kterých zemřelo 176 lidí, což je o dvacet více než rok předtím.

Most Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Foto: Seaq68 | Zdroj: Pixabay | CC0 Public domain (5008269),©

Řidič má podle dopravních psychologů reakční dobu ve dne necelou vteřinu. Večer a za tmy se ale prodlužuje, a motoristé by s tím proto měli počítat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pozor na řízení za tmy. Riziko tragické nehody je v noci čtyřikrát větší, ukazují statistky. Téma pro Luďka Hubáčka

„Častá chyba je to, že lidé nebrzdí. Podcení v danou chvíli situaci a snaží se to všechno ukočírovat volantem. Je to ale fyzika, auto je rychlé a prudký manévr auto na silnici rozhodí,“ vysvětluje pro Radiožurnál Marek Kohoutek, instruktor bezpečné jízdy na polygonu v Mostě.

„Za ideálních podmínek uvádějí dopravní psychologové 0,8 vteřiny. Za snížené viditelnosti se to prodlužuje. A vezměte si, že je to za předpokladu, že je člověk odpočatý, nic ho nebolí, věnuje se řízení a jede defensivně. A jak se lidé chovají v běžném provozu za volantem? A k tomu snížená viditelnost,“ doplňuje Kohoutek.

Jaké jsou nejrizikovější úseky českých silnic? Nejvíce se bourá ve Středočeském kraji, ukazují statistiky

Číst článek

Motoristé si také často neuvědomují, že tmě se musí přizpůsobit také oči.

„Nemáte žádné periferní vidění. I když máte dokonalá světla u auta, tak stejně vidíte plošně. Nemáte prostorové vnímání. Je to zkrátka podstatně jiná záležitost než za běžných rozhledových poměrů,“ popisuje Jan Pechout, nezávislý expert na bezpečnost silničního provozu.

A co řidiči podle něj nejvíce podceňují? „Všechny překážky, všechny nebezpečné věci vidí na mnohem kratší vzdálenost, takže mají mnohem menší šanci tu kritickou situaci vyřešit,“ upozorňuje Pechout.

Řidiči mají jet podle něj v noci takovou rychlostí, aby své auto dokázali zastavit maximálně na 100 metrech, a volit pocitově nižší rychlost než je ta povolená.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme