Důležitý trh pro Škodu má problémy. Indický automobilový průmysl je v recesi a propouští

Indický automobilový průmysl v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů. Podle zdroje agentury Reuters prvotní odhady naznačují, že automobilky, výrobci automobilových součástek a prodejci aut v Indii od dubna propustili kolem 350 tisíců pracovníků. Odvětví přímo a nepřímo zaměstnává přes 35 milionů lidí. V zemi operuje od roku 2001 i Škoda Auto.

Dillí Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Indický automobilový průmysl v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů

Indický automobilový průmysl v posledních měsících zažívá rozsáhlé propouštění zaměstnanců v důsledku propadu prodeje aut a motocyklů | Foto: Adnan Abidi | Zdroj: Reuters

Útlum v automobilovém sektoru znamená komplikace pro vládu premiéra Naréndry Módího, která začíná své druhé funkční období v době rostoucí nezaměstnanosti.

Vedoucí představitelé automobilového průmyslu podle zdroje Reuters hodlají po vládě požadovat, aby odvětví podpořila snížením daní a zajištěním snazšího přístupu k půjčkám pro prodejce aut i pro zákazníky.

Problém s airbagy. Škoda Auto svolává do servisu na tři tisíce majitelů svých aut

Číst článek

Podle indického svazu výrobců automobilových součástek nyní odvětví zažívá recesi. Automobilový průmysl se na celkovém hrubém domácím produktu (HDP) Indie podílí více než sedmi procenty.

V uplynulých devíti měsících však prodej osobních aut nepřetržitě klesal a některé automobilky vykazovaly více než 30procentní meziroční propady.

Důležitý trh pro Škodu

V Indii přitom už od roku 2001 operuje český výrobce Škoda Auto. Vyrábí zde modely Octavia, Superb nebo Rapid, na trhu se ale prodává i Kodiaq. Ačkoli do indického trhu Škoda investuje, nedosahuje strmého růstu.

„Indie je pro nás důležitým a atraktivním růstovým trhem. Náš cíl je jasný: do roku 2025 chceme v tomto vysoce konkurenčním prostředí dosáhnout společného tržního podílu značek Volkswagen a Škoda ve výši pět procent,“ řekl v listopadu minulého roku předseda představenstva společnosti Škody Bernhard Maier.

Šéf Škody pro Česko: Elektromobilem to do Chorvatska v nejbližší době půjde těžko, do Alp bez problémů

Číst článek

Škoda sice v roce 2017 zvýšila odbyt v Indii ve srovnání s předchozím rokem o více než 30 procent na 17 100 vozů, v roce 2016 ale prodala asi 13 tisíc vozů – meziroční pokles o tři tisíce. V minulém roce pak dodala 17 200 vozů. V Číně naopak Škoda Auto prodává přes 300 tisíc aut.

V lednu premiér Andrej Babiš (ANO) otevřel v Indii nové vývojové centrum Škody. Babiš po prohlídce závodu Volkswagenu v Púně řekl, že pokud chce být společnost úspěšná v Indii, musí vyrábět v této zemi. Dodal, že v Indii nyní působí 25 zaměstnanců z Česka.

Nové technologické centrum Škoda Auto zaměstná 250 specialistů, kteří se soustředí na vývoj vozů uzpůsobených zákazníkům na indickém subkontinentu. Škoda je v rámci projektu INDIA 2.0 odpovědná za modelovou ofenzivu koncernu Volkswagen na indickém trhu.

Miliardové investice

Škoda a Volkswagen do vývoje a výzkumu v Indii společně investují 250 milionů eur (6,4 miliardy korun). Volkswagen navíc v dubnu uvedl, že chce sloučit pod Škodu všechny firmy v Indii, které v zemi vyrábí a prodávají osobní vozy skupiny.

Škoda Auto chystá svůj první elektromobil. Zájem o alternativní pohon je ale v Česku stále malý

Číst článek

Značky koncernu VW působící v Indii, tedy Volkswagen, Škoda, Audi, Porsche a Lamborghini, si zachovají vlastní identitu, prodejní síť i zákaznické programy. Všechny značky budou ve společné strategii pro indický trh fungovat pod vedením šéfa Škody Auto v Indii Gurpratapa Boparaie.

„Indie je pro koncern Volkswagen důležitým růstovým trhem. V navrhované fúzi chceme využít a propojit technické a manažerské znalosti a zkušenosti všech tří společností,“ řekl dříve Boparaie.

Prohlubující se krize v automobilovém sektoru může mít v Indii rozsáhlé hospodářské i sociální důsledky. Na celkové produkci zpracovatelského sektoru v zemi se totiž toto odvětví podílí téměř polovinou, upozorňuje Reuters.

Míra nezaměstnanosti v Indii podle údajů soukromé organizace CMIE v červenci vystoupila na 7,51 procenta ve srovnání s 5,66 procenta před rokem. Údaje CMIE jsou aktuálnější než vládní data a finanční trhy je považují za důvěryhodnější.

och, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme