V Česku se loni prodalo nejméně nových aut za čtyři roky. Hybridům a SUV se ale rekordně dařilo

Loni se v Česku prodalo nejméně aut za poslední čtyři roky – 249 915. Vyplývá to ze středečních informací Svazu dovozců automobilů. Oproti roku 2018 se počet nově registrovaných vozů snížil o 4,4 procenta.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Octavia - představení vozu | Foto: Vojtěch Koval | Zdroj: Český rozhlas

Za pokles prodeje aut v loňském roce podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného může především to, že rok 2019 srovnáváme s velmi úspěšným rokem 2018. A na nižších číslech se navíc podle něj podepsalo i zavádění nového způsobu emisního měření.

Bílá, stříbrná nebo černá: barvám na českých silnicích začínají vládnout odstíny šedi

Číst článek

„Evropský i český trh očekávají velké změny, které v letošním roce zasáhnou do celého konceptu trhu, protože regulatorní požadavky Evropské unie nutí výrobce velmi přehodnotit modelovou nabídku a samozřejmě si to vyžaduje velké náklady,“ popsal Radiožurnálu Pokorný.

Právě kvůli zavádění emisních limitů by se podle svazu měly začít víc prodávat auta s elektrickým pohonem. A to už letos, kdy svaz čeká extrémní nárůst prodejů. Dosud byl v prodeji velký rozdíl, jestli šlo o elektromobily nebo o hybridy.

Od roku 2009, kdy se v Česku zaregistrovala první auta poháněná pouze na elektřinu z baterie, se prodalo celkem 4054 kusů. Když to srovnáme s vozy na hybridní pohon - tedy používající jak klasická fosilní paliva, tak i elektrický pohon -, tak vidíme, že jde stále o zanedbatelné číslo. Právě hybridů se totiž jen loni prodalo přes 8300 kusů, což je meziroční nárůst o 73 procent.

SUV i kombi

Pořád jde ale o poměrně zanedbatelné číslo, oproti prodejům vozů pouze se spalovacím motorem. Z hlediska paliva stále vede prodej benzínových automobilů, koupí si je sedm z deseti lidí, kteří si pro nový vůz přijdou do salónu. 27 procent pak připadá na vozy poháněné naftou.

Škoda představila novou generaci octavií. Objednávky bude přijímat od konce listopadu

Číst článek

V poslední době na cestách hodně přibývá velkých aut. Právě SUV jsou v současnosti nejžádanější typy vozů. Každé třetí nové prodané auto má pohon na všechna čtyři kola a spadá tak do této kategorie. Češi jsou ale stále fanoušci kombíků. Nový automobil s prodlouženou délkou zavazadlového prostoru si pořídí každý pátý řidič.

Škoda dál vládne

Co se týče značek, nejvíc se stále prodávají Škodovky. Třetina prodaných aut sjela z výrobní linky mladoboleslavské továrny - celkem tedy s českou SPZ letos vyjelo bezmála 86 tisíc vozů. Nejčastěji samozřejmě šlo o typ Octavia, což je dlouhodobě nejoblíbenější model Čechů.

Pokles prodeje automobilů v Číně pokračuje. V květnu se meziročně snížil o 16,4 procenta na 1,91 milionu

Číst článek

„Oktávce“ už ale začíná konkurovat Fabie, těch vyjelo na silnice jen o 1400 méně. Za značkou Škoda se pak s osmiprocentním podílem řadí Volkswagen a po něm Hyundai.

V příštím roce podle odhadů analytické společnosti PwC budou prodeje aut dále klesat, prodat by se mohlo 245 tisíc nových aut. „Z našeho pohledu toto číslo je stále velice, velice vysoké a zajímavé. Vidíme tady ovšem tu mírně klesající důvěru spotřebitelů i firem, tudíž očekáváme lehké snížení – o jedno, dvě procenta – oproti roku 2019,“ vysvětlit analytik Michal Razim.

Společně s výsledky bylo ve středu vyhlášeno i auto roku 2020, titul letos získalo BMW řady 3. Na druhém místě skončila Mazda CX 30 a třetí je Škoda Kamiq. Následují Kia XCeed, Peugeot 208 a Suzuki Jimny. Vítěze vyhlásila odborná porota složená z 35 motoristických novinářů. Loni zvítězil Ford Focus.

Tereza Beránková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme