Stará zahraniční auta jsou u Čechů populární. Nejsou drahá a dají se opravit doma v dílně

Pokud se český řidič rozhodne pro nákup ojetého auta v zahraničí, přiveze si ve většině případů vůz starší než deset let. Právě taková auta tvořila od letošního ledna do července 54 procent všech ojetin, které si Češi po převozu z ciziny zaregistrovali. Před deseti lety byl ale podíl výrazně menší, pouze 29 %, vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Starých osobních aut, která jsou ve věku nad 15 let, se do Česka dováží výrazně více než v minulosti.

Starých osobních aut, která jsou ve věku nad 15 let, se do Česka dováží výrazně více než v minulosti. | Foto: Frank Albrecht | Zdroj: Fotobanka Unsplash

„Já momentálně jezdím 12 let starým Volkswagenem Golf Plus s dvoulitrovým benzinovým motorem. Kdyby ten současný Golf dosloužil, tak určitě budu pátrat zase mezi staršími auty, bohužel teď se dostáváme do situace, kdy auta na hranici deseti let už začínají být i tak vybavena moderními ekologickými systémy, které jsou v podstatě nejvíce poruchové a jsou tím největším důvodem, proč je lepší zůstat u staršího auta,“ popisuje svoji zkušenost se starými auty Radiožurnálu Jiří z Brna.

Přehrát

00:00 / 00:00

Starých osobních aut, která jsou ve věku nad 15 let, se do Česka dováží výrazně více než v minulosti. Za posledních deset let se počet takových dovážených ojetin více než ztrojnásobil.

Starých osobních aut, která jsou ve věku nad 15 let, se totiž dováží výrazně více než v minulosti. Od letošního ledna do července lidé v Česku zaregistrovali oproti roku 2007 více než trojnásobek těchto ojetin. Letos tak šlo o zhruba 17 tisíc vozů, před deseti lety jen o 5300 aut. A výrazně vzrostl také zájem o auta starší deseti let, kterých se letos dovezlo už přes 35 tisíc.

„Česká republika nemá žádná opatření na omezování toho negativního vlivu provozu starých vozidel. Jsou to opatření na podporu obnovy vozového parku, které mají obvykle jednotlivé země západní Evropy zavedené. Zkrátka méně se tam vyplácí vlastnit a provozovat starší vozidlo, protože je to ekologický a bezpečnostní problém,“ vysvětluje důvod nárůstu Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů pro Radiožurnál.

Za emisní normu Euro 3 se v Česku neplatí

Podle Pokorného se tak lidé v západní Evropě starých aut zbavují, ale pro Čechy je výhodné si levné auto dovézt. Trend navíc může posílit tak zvaná aféra dieselgate a tedy nedůvěra Němců k naftovým motorům.

Za posledních deset let se počet dovážených ojetin více než ztrojnásobil. | Foto: Elijah Lane | Zdroj: Fotobanka Unsplash

Čeští řidiči naopak rádi po takových starších vozech sáhnou. Pokorný připomíná, že v Česku loni neprošlo zavedení nového poplatku za registraci vozidla, které splňuje pouze emisní normu Euro 3.

„Máme pouze třítisícový poplatek za vozidla eurodvojková, ale za eurotrojková zatím žádný poplatek nemáme. To se určitě projevuje i na rozhodování při koupi a dovozu ojetého vozidla ze zahraničí,“ doplňuje Pokorný.

Za registraci vozidla splňujícího pouze normu Euro 1 zaplatí dnes majitel 5000 korun a u vozidla, která nesplňuje žádnou emisní normu, pak 10 000 korun. Poplatek se ale platí pouze jednou, při změně majitele se už znovu nehradí. V blízké době se to nezmění, i když ministerstvo životního prostředí chce tuto problematiku řešit co nejdříve.

„Státní pobídky nebo naopak regulace, které by řidiče tlačily do nákupu novějších vozidel, to je otázka na celou vládu, protože se týká legislativy, životního prostředí, daní. Čili vláda si zadala některé analýzy, například ohledně úlev pro vozidla na alternativní paliva. My připravíme i celkovou analýzu toho, jak vůbec dále se zpoplatněním vozidel. Ale zásadní rozhodnutí v těchto věcech čekají až na nový kabinet,“ říká Radiožurnálu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Volkswagen Golf mk1. | Foto: Antti (Flickr.com) | Zdroj: CC BY 2.0

O dotaci například na elektromobil tak letos mohly v Česku požádat firmy, pro domácnosti jsou ale elektromobily obvykle příliš drahé. Řada lidí si nekupuje vozy za miliony nebo statisíce, ale za desítky tisíc korun a chce co nejjednodušší auta, která se dají opravovat i v malé dílně.

Auto bez výfukového filtru pevných částic je levnější na servis

„Velice silným motivem, co se týče dieselových aut, je snaha sehnat ještě nějaké auto, které nemá výfukový filtr pevných částic, protože každý ví, že to je ze servisního pohledu komplikace a že když mám auto za 80 tisíc a do něj ten filtr stojí 40, tak to není ekonomická úvaha,“ připomíná pro Radiožurnál redaktor časopisu Svět motorů Martin Frei, který trh ojetých aut dlouhodobě sleduje.

Podobně mluví i Václav Pipek, který se dovozu aut ze zahraničí věnuje více než deset let. Podle něj zájem o stará auta souvisí především s pořizovací cenou a lidé také chtějí mít nízké servisní náklady: „Když máte moderní turbomotor, tak ten stojí hodně peněz. Kdežto když máte například klasickou octavii z roku 2002, která má šestnáctistovku benzinový atmosferický motor, jednoduchá technologie, téměř se tam nic neporouchává a potom to auto samozřejmě nestojí tolik peněz.“

Navíc řidiči podle Pipka věří, že staré auto například z Německa bude spíše než české mít uvedený poctivý počet najetých kilometrů.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme