Automobilky stále častěji zvou své vozy do servisu. Vloni bylo o 30 svolávacích akcí víc

Do autoservisu většinou jedete s autem buď kvůli pravidelné prohlídce, nebo třeba kvůli nějaké závadě. Přibývá ale i situací, kdy vás k návštěvně servisu vyzve sama automobilka. Říká se tomu svolávací akce a v Česku jich loni sami výrobci vyhlásili celkem 288. To je podle databáze rychlého výstražného systému Evropské unie Rapex téměř o 30 víc než předloni.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Zdroj: Profimedia

Do servisu se měl nedávno se svým autem dostavit i řidiči David z Berounska. „Přišel e-mail, že by bylo dobré, abych se s vozidlem dostavil, že mám podle nich vadný motor, tak abych se dostavil, že mi tu jednotku přehrají,“ popisuje pro Radiožurnál.

Přehrát

00:00 / 00:00

Automobilky stále častěji zvou své vozy do servisu. Řidiči se ale o svolávací akci nemusejí dozvědět. Téma pro Luďka Hubáčka

O svolávací akci se ale nemusel vůbec dozvědět, kdyby náhodou nenavštívil autorizovaný servis, kde aktualizovali údaje o novém majiteli.

Ve Spojených státech se podle průzkumu amerického úřadu pro bezpečnost provozu nedostaví při svolávacích akcích až třetina majitelů se svými vozidly.

Kolik je takových řidičů v Česku, nikdo neví. Ministerstvo dopravy si o tom podrobnější statistiky nevede. Proto automobilky oslovují dotčené majitele několikrát po sobě.

„Pokud se zákazník nedostaví k provedení svolávací akce po první výzvě, zasíláme po třech až šesti měsících druhý doporučený dopis. Tím jsou splněny zákonné povinnosti výrobce. Svolávací akce se neukončují, aby je bylo možné provést kdykoli v budoucnu,“ upřesňuje mluvčí společnosti Škoda Auto Zbyněk Straškraba.

Automobilky si mohou vyžádat data i od ministerstva dopravy, které je ze zákona povinné výrobci poskytnout údaje z registru vozidel.

„Tato povinnost vyplývá z platné legislativy. Role ministerstva je tedy taková, že na základě popisu dané svolávací akce a identifikace dotčených vozidel pomocí VIN kódu a na základě žádosti výrobce nebo jeho zástupce poskytne data, respektive adresy dotčených provozovatelů, a to výhradně pro účely provedení svolávací akce,“ vysvětluje mluvčí resortu Lenka Rezková.

Nejvíce svolávaly Mercedes a Volkswagen

České motoristy loni svolalo do servisu 39 různých automobilek. Nejvíc akcí měl Mercedes a Volkswagen. Nejčastějším důvodem pak byla podle provozovatele serveru svolavačky.cz Romana Beránka závada na motoru.

K hromadné žalobě na Volkswagen se připojilo přes 300 tisíc majitelů aut

Číst článek

„Nejčastějším důvodem ke svolávání byl problém s motorem nebo s nějakou jeho součástí. To bylo 142 případů. Další početnou skupinou jsou problémy s airbagy a riziko požáru. Tam bylo v obou případech 73 případů. A 12 vozů má problémy s řízením,“ upřesňuje Beránek.

Znamená to, že automobilky začaly vyrábět víc poruchová auta?

Motoristický novinář Lidových novin Luděk Vokáč tvrdí, že ne. Podle něho se zrychluje vývoj vozidel, kde je jednoduché udělat chybu.

„Svolávací akce jsou spíše důkazem toho, co se děje dnes při vývoji aut. Probíhá velmi rychle a je relativně snadné udělat drobnou chybu. O většině svolávacích akcí se běžná veřejnost ani nedozví. Dozvídá se jen o těch velkých a významných, kdy jde opravdu o něco zásadního, kdy jde o nějakou základní komponentu v bezpečnosti auta,“ doplňuje.

Pokud nevíte, jestli byla někdy na vaše auto vyhlášena svolávací akce, stačí se zeptat jakéhokoli autorizovaného prodejce nebo v autorizovaném servisu.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme