Váží jen pětinu, přesto jsou pětkrát silnější než ocel. Japonci vyvíjí auto z celulózových nanovláken

Auta by se v budoucnu mohla vyrábět z nového materiálu, a to poměrně neobvyklého. Ocel nebo karbon by mohla nahradit celulóza, tedy takzvaná dřevní buničina. Tuto možnost teď testují japonští vědci. Auta by mohla být díky ní lehčí a odolnější, píše agentura Reuters.

Tento článek je více než rok starý.

Doporučujeme Tokio Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výroba auta (ilustrační foto)

Výroba auta (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Celulóza je základním stavebním kamenem rostlinných buněk, dodává jim pevnost. Výzkumníci z Kjótské univerzity nyní pracují na způsobu, jak vyrobit nový materiál pro výrobu aut.

Volkswagen chce zlepšit stav ovzduší, motoristům nabídne přechod na ekologičtější modely

Číst článek

Využívají plasty obsahujícími nanovlákna celulózy. Ty získávají chemickým ošetřením dřeva novou - utajovanou - technologií.

„Chtějí využít přírodní materiál, a tak vymysleli technologii na nanovlákna. Budou je kombinovat s nějakou pryskyřicí. Pravděpodobně to budou chtít na části karosérie,“ zamyslel se nad novou technologií profesor Josef Steidl z ČVUT v Praze.

Nanovlákna (ilustrační foto) | Foto: Courtesy of the American Chemical Society

Kjótská Univerzita ve spolupráci s dodavateli automobilových dílů v Japonsku v současné době vyvíjí prototyp vozu s využitím dílů na bázi celulózových nanovláken, který bude dokončen v roce 2020.

Celulóza se už používá například při výrobě papíru, v inkoustech, nebo při výrobě průhledných displejů.

Kromě oceli se na výrobu aut používají například plasty a poslední dobou třeba také karbonová vlákna. Jak ale doplňuje autoblogger Jan Blažek, musí být nový druh materiálu nejen lehčí, ale hlavně bezpečný.

Stará zahraniční auta jsou u Čechů populární. Nejsou drahá a dají se opravit doma v dílně

Číst článek

„Jedna z vlastností karbonu, který je sice drahý, ale používá se při stavbě vozů, který je extrémně pevný, ale je i zároveň křehký, takže není úplně snadné najít adekvátní náhrady za jednotlivé konstrukční prvky,“ řekl Radiožurnálu Blažek.

Materiál vyrobený z celulózy podle japonských výzkumníků váží jen pětinu toho, co ocel, a přitom dokáže být pětkrát silnější. Podle jejich odhadů by se v příštích několika desetiletích mohl stát skutečnou alternativou k oceli.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme