Patří budoucnost vodíkovým autům? ‚Jedna z nejreálnějších energií,‘ tvrdí šéf české Toyoty

Kalifornská společnost Hyperion představila automobil, které dokáže uhánět závratnou rychlostí přes 350 kilometrů za hodinu. Ve Spojených státech ho začnou vyrábět do dvou let, půjde o jedno z nejrychlejších aut všech dob. Supersportovní prototyp přitom nejezdí na benzín, naftu, plyn ani na baterky. Pohání ho elektřina vyrobená vodíkovými články.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„My vodík vidíme jako jednu z nejreálnějších energií budoucnosti,“ prohlásil například v podcastu Budoucnost R šéf české Toyoty Martin Peleška. | Foto: John Englart (Takver) | Zdroj: Flickr | CC BY-SA 2.0

Z nuly na stovku zrychlí za dvě a čtvrt sekundy. Dostane se někdy Hyperion XP-1 i na slavný závod v Le Mans? Podle technologického redaktora serveru iDnes.cz Luďka Vokáče je to možné.

„Vodíková sportovní auta mají budoucnost. Ostatně přesně to, že se do Le Mans organizátoři snaží dostat vodíková auta na slavný 24hodinový závod, je toho důkazem. Na druhou stranu vodíkové auto zatím bude při závodu zdržovat aerodynamika, a to proto, že celá vodíková technologie vyžaduje velmi intenzivní chlazení. To znamená velké chladiče, a tedy i horší aerodynamiku.“

Na rozdíl od bateriových aut by ale vodíkový supersport nemuselo zpomalovat zdlouhavé dobíjení. „Vodík dotankujeme stejně rychle jako benzin nebo naftu. Další výhody by mohly být v nižší hmotnosti oproti elektromobilům, ale tam je třeba dalšího technického vývoje.“

Vodíkové auto s sebou totiž nemusí tahat těžké baterie, elektřinu si vyrábí z vodíku a vzduchu přímo na palubě. 

Technologie budoucnosti?

Jedním z dalších plusů vodíkových aut by mohl být i jejich dojezd. Kalifornský prototyp podle výrobce zvládne takzvaně na jednu nádrž dojet z Prahy až do Španělska, tedy nějakých 1600 kilometrů. Tyto benefity vodíkové technologie lákají výrobce po celém světě. „My vodík vidíme jako jednu z nejreálnějších energií budoucnosti,“ prohlásil například v podcastu Budoucnost R šéf české Toyoty Martin Peleška.

OBRAZEM: První dům vytištěný na 3D tiskárně v Česku váží 30 tun, zatím může stát jen na vodě

Číst článek

„Zatím je ta technologie z hlediska rozšíření na takové úrovni, že je potřeba do ní hodně investovat. Není to věc, která by se obracela v profit nebo v černou nulu. Je to něco, v co musíte věřit,“ dodává.

Do vodíku v současnosti neinvestuje pouze Toyota, která brzy uvede na trh druhou generaci modelu Mirai. Jsou tu i další automobilky, připomíná Luděk Vokáč. „Honda má Clarity, který je k vidění běžně v USA. Další záležitostí je Mercedes, který má vodíkový model GLC. Nebo Hyundai, který je aktivní, ten má model Nexo.“

Martin Peleška z Toyoty navíc připomíná: „Velkou příležitostí pro vodík je i nákladní, lodní nebo autobusová doprava.“

České plány 

V Česku se s vodíkovými autobusy také experimentuje. Jeden takový jezdil v Neratovicích, kde je i jediná tuzemská plnička na vodík. Teprve až přibudou další, můžou vodík zkusit dopravci i řidiči osobních aut.

Podle Luďka Vokáče má s vodíkovými auty velké plány i stát. Do 10 let by na českých silnicích mělo podle národního akčního plánu čisté mobility být až 50 tisíc aut na vodík. Zatím tu ale nejezdí ani jediné.

Matěj Skalický, als Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme