Čína byla pro Volkswagen klíčovým trhem, teď dává přednost domácím autům. Koncern se přesune do USA

Automobilový koncern Volkswagen nejspíš výrazně přebuduje svou vlajkovou značku. Podle vedení totiž nevydělává dostatek peněz a proti budoucím výzvám by tak nemusela obstát.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen (ilustrační foto)

Volkswagen (ilustrační foto) | Foto: Jonathan Ernst | Zdroj: Reuters

Změstnanci Volkswagen dostali tento týden interní dopis od šéfa značky a bývalého ředitele Škody Auto Thomase Schäfera. Jako první to zjistil deník Handelsblatt a pak magazín Der Spiegel s tím, že největší starostí je teď ziskovost.

Švédsko chce elektrifikovat 3000 kilometrů dálnic do roku 2045. Umožnilo by to zmenšit baterie v autech

Číst článek

Automobilky vydělávají na maržích, tedy na rozdílu mezi výrobními náklady a prodejní cenou. A zatímco u koncernových značek jako Audi a Porsche se to drží vysoko, tak u Volkswagenu marže klesly pod tři procenta. Takže pokud se prodá auto za milion, automobilka vydělá necelých 30 000 korun.

K tomu se přidávají i problémy v Číně, která byla pro Volkswagen desítky let klíčová. Tam se ale hromadně přechází k elektromobilům a lidé dávají přednost domácím čínským značkám nejen kvůli ceně, ale i kvůli vybavení a nabídce.

Celý koncern se tak poohlíží po jiných velkých trzích. Například Škoda Auto sází na Indii a jihovýchodní Asii, nedávno začala stavět továrnu i ve Vietnamu. Volkswagen vidí příležitost v Severní Americe. Ale právě kvůli zmíněným problémům musí nejdříve šetřit. Konkrétní opatření mají padnout přibližně za měsíc.

Dopad úspor na Česko

Schäfer zaměstnancům naznačil, že by se mohlo ušetřit v celé divizi pro velkovýrobu, což znamená, že nejen ve Volkswagenu, ale právě i ve Škodě a pak v Seatu.

Trubku s balonkem vystřídal před 115 lety elektrický klakson. Používá se v modernější podobě dodnes

Číst článek

Zatím je Česko v unikátní pozici v rámci celého koncernu, protože na jeho území se vyrábí v podstatě pouze Škodovky a k tomu jeden typ Seatu. A jak píše Handelsblatt, výroba v regionu se Volkswagenu zatím kvůli nižším mzdám spíš vyplácí. I tak ale továrny neběží na 100 procent. Od začátku pandemie se ještě nikdy nevrátily k původnímu stavu.

Podle Spiegelu teď ve firmě vznikají pracovní skupiny a kolem 21. června mají oznámit, jak úsporný program vymyslely. Největší část by mohla zasáhnout továrny, co se zaměřují na Volkswagen.

Vyloučené není, že se ztenčí jak počet zaměstnanců, tak i nabídka modelů s tím, že by se nemělo přímo propouštět, ale starší pracovníci, hlavně v Německu, nastoupí do předčasného důchodu.

Koncern už teď říká, že spekulace nebude předem vůbec komentovat. Podle týdeníku Die Zeit dokonce i vlastním zaměstnancům už opakovaně vzkázal, že o detailech se teprve vyjednává a nic není rozhodnuto.

Slevy při nákupu v USA

Volkswagen se chce po Číně, kde donedávna prodával až 40 procent všech aut, co za rok vyrobil, prosadit ve Spojených státech. Vláda prezidenta Joea Bidena tam prosadila tzv. protiinflační zákon, což znamená, že se bude vyplácet štědrá státní podpora pro ekologické projekty a udržitelnou technologii, ale podmínkou je, aby šlo vždycky o výrobky, které vznikly v Severní Americe.

Volkswagen vyzval k více než ročnímu odkladu normy pro emise aut Euro 7

Číst článek

Volkswagen má v tomto zásadní výhodu. Jeho model ID.4 je zatím jediným evropským elektromobilem a dokonce jediným zahraničním elektromobilem, který na tyto subvence dosáhne.

Staví se totiž mimo jiné i v americké Chattanooze, takže Američané můžou i při jeho nákupu počítat s velkými slevami, které proplatí stát. Volkswagen tak v regionu rovnou plánuje i další továrnu. Oživí tam starou značku užitkových vozidel Scout.

Zároveň také pravděpodobně umístí v Kanadě svou čtvrtou gigafactory, která měla původně vzniknout ve střední Evropě, ale tyto plány se odsunuly právě kvůli tomu, že podnikání v USA je teď kvůli Bidenově reformě výhodnější a investice do tzv. zelených technologií se tam vyplatí i kvůli nižším cenám energií. 

Václav Jabůrek, mfk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme