Mocenský souboj uvnitř Volkswagenu. Dosavadní ředitel přijde o vedení značky, kritizoval dozorčí radu

Vedení německého koncernu Volkswagen čeká zásadní změna. Generální ředitel firmy Herbert Diess přijde o řízení Volkswagenu a bude se soustředit jen na koncern jako takový. Vedení značky převezme jeho dosavadní zástupce Rolf Brandstätter. Na svém mimořádném zasedání o tom rozhodla dozorčí rada společnost, která Diesse dlouhodobě kritizovala. Změnou mu chce poskytnout více prostoru pro řešení hlavních problémů firmy.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dozorčí radě Volkswagenu vadilo především Diessovo jednání a malé zapojení zaměstnanců v rozhodování (ilustrační foto) | Zdroj: Reuters

Kromě dopadů koronavirové krize má Volkswagen v současné době i technické problémy. Komplikace s asistenčním systémem eCall dokonce pozastavily dodávku klíčových modelů, jako je Volkswagen Golf, nebo automobilů Škoda Auto, které do skupiny také spadají. Diess tak má urychleně zajistit nápravu, jeho mocenská pozice ale mezitím výrazně upadá. Všechny zásadní nápady totiž bude muset nově projednat i se šéfem hlavní značky Volkswagen Brandstätterem.

Nespolehlivý přenos dat z eCallu. Kvůli softwarovým problémům zastavila Škoda Auto dodávky octavií

Číst článek

Nejde však pouze o technické problémy. Půlku dozorčí rady ovládají odbory, a těm už dlouho vadí Diessův manažerský přístup. Ten totiž často jedná na vlastní pěst, a to už od dob, kdy vedl konkurenční BMW. Odboráři Volkswagenu ho však opakovaně upozornili, že takové jednání tolerovat nehodlají a zaměstnanci se na rozhodování musí podílet. Poslední rozhodnutí je tak podle listu Frankfurter Allgemeine Zeitung ukázkou síly.

Diess si navíc podle deníku Handelsblatt znepřátelil velkou část rady, kterou ve videohovoru s manažery obvinil z úniku informací a z porušování zákonů. Ačkoli se členům rady na pondělním jednání omluvil, důvěru si již nezískal.

Úsporný program

Diessovu postavení měl také ublížit plánovaný úsporný program a výrazné škrty. Fixní náklady koncernu se měly snížit o dvacet procent a některé značky podle něj měly tento rok dokonce sklouznout do ztráty. A Volkswagen i proto musí pečlivě zvažovat, které modely zůstanou ve výrobě, a od kterých se naopak upustí.

Slovenský antimonopolní úřad uložil pokutu 6,7 milionu eur za kartel při prodeji volkswagenů

Číst článek

Při hovoru s manažery také Diess podle magazínu Automobilwoche kritizoval dosavadní prodejní čísla a marže týkající se elektromobilu. V tuhle chvíli totiž například u elektrických Golfů a menších aut e-Up platí, že Volkswagen na každém kusu prodělá. Koncern podle šéfa musí urychleně spustit prodej aut na nové čistě elektrické platformě, která by už pro Volkswagen měla být zisková.

Prodeji elektromobilů chce finanční podporou i snížením daně z přidané hodnoty pomoct i spolková vláda. Podle pátečního vydání deníku Welt ale nebudou mít tyto kroky nejspíš očekávanou odezvu. Nižší daň podle listu obyčejné zákazníky neosloví a ani větší dotace na elektroauta by neměla dle průzkumu hamburské společnosti Appinio Ende mít vliv na změnu preferencí – i nadále by měla dát většina zákazníků přednost spalovacímu motoru.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme