Dvouválce i jednoválce, výkon pět koní, cyklokáry. Před 115 lety proběhl první Ženevský autosalon

Zprvu se jich lidé báli, později je začali obdivovat. První automobily se ve městech objevily na přelomu 19. a 20. století a pomalu nahrazovaly koňské povozy. A už 29. dubna 1905 uspořádala švýcarská Ženeva první výstavu vozů a jízdních kol. Tehdy se začala psát historie Ženevského autosalonu.

Ženeva Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ženevský autosalon v roce 1924

Ženevský autosalon v roce 1924 | Zdroj: Wikimedia Commons | CC0 1.0,©

Na výstavu lákaly plakáty vylepené v ženevských ulicích. Byl na nich namalovaný černý automobil s kulatými světly. První ročník se konal v ženevské volební budově a měl tehdy obrovský úspěch. Už v té době se ho zúčastnilo zhruba 37 vystavovatelů a navštívilo ho asi 17 000 diváků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejprestižnější evropský autosalon, kterým je ten v Ženevě, slaví 115 let. Téma pro Luďka Hubáčka

Každý automobil byl originál a často připomínal koňský kočár s motorem. „Automobily měly různé motory. Nebyla ustálená taková ta koncepce, třeba řadový čtyřválec, který poháněl zádní kola. Automobily měly různé dvouválce vzduchem chlazené, dokonce jednoválce. Měly výkon třeba pět koní i méně. Byly to taky cyklokáry, které vycházely spíš z velmi lehkých konstrukcí. Byly to těžké vozy, které měly naopak obrovský obsah válců,“ popsal Radiožurnálu motoristický novinář Tomáš Hyan.

Na výstavě ukázala svůj automobil třeba švýcarská společnost Martini. Velký zájem byl i o automobil od francouzské značky Clement-Bayard.

Zájem o výstavu v Ženevě postupem času rostl. Od roku 1924 se stal autosalon akcí s mezinárodní účastí. Československá automobilka Škoda tam ukázala svůj vůz poprvé v roce 1937. Šlo o model Popular.

Ve 30. letech o něm vznikl taky propagační film: „Výkonnost tohoto moderního čtyřválce vytáhne vůz jistě spolehlivě do každého sebevětšího kopce. Našli jsme si horskou serpentinu, kde v jedné vlásenkovité zatáčce nutno překonati stoupání rovnající se výšce nejvyšších starých smrků. Čtyřistadvacítka vyhoupla se lehce jako baletka.“

Jubilejní 90. ročník autosalonu v Ženevě letos nebude, organizátoři ho zrušili kvůli koronaviru

Číst článek

Ženevský autosalon měl ve své historii dvě několikaleté přestávky – a to za první i druhé světové války.

Na první poválečnou výstavu vozidel v roce 1947 přijelo 305 vystavovatelů a expozice si prohlédlo přes 180 tisíc návštěvníků. A prestiž autosalonu rostla. Účastnit se ho chtělo stále více značek a výstava se v osmdesátých letech přesunula do nových prostor.

„Mě vždycky zaujali italští karosáři, protože vystavovali různé studie a sportovní vozy a vystavovali je třeba pouze v Ženevě nebo tehdy ještě v Turíně, a dodnes je vystavují už jen v Ženevě, protože to je takový autosalon, který není národně orientovaný. Je to opravdu takový mezinárodní autosalon,“ doplnil Hyan.

V posledních letech zájem o tradiční autosalony v Evropě uvadá, Ženeva se ale drží dál.  Letos ale světovou výstavu vozů zrušila švýcarská vláda kvůli obavám ze šíření nového koronaviru.

Ženevský autoaslon v roce 1947 | Zdroj: Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0,©

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme