Řidiči by už měli vyměňovat letní pneumatiky za zimní. Servisy musí gumy uchovávat v temnu a suchu

Řidiči musí mít od čtvrtka, za určitých podmínek, na svých autech zimní pneumatiky. Povinnost platí od začátku listopadu do konce března. A to za předpokladu, že se na silnici objeví souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Povinné jsou, i pokud by tato situace mohla nastat. Servisy pak nabízejí uskladnění pneumatik za poplatek zhruba 500 set korun na půl roku. Měly by být v temnu a suchu. Špatně zvolené prostředí může životnost gumy zkrátit.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Zdroj: Pixabay

Pokud řidiči nebudou pravidla o přezutí na zimní pneumatiky dodržovat, hrozí jim pokuta. „Při nedodržení zákonem stanovené podmínky hrozí řidiči pokuta do výše dvou tisíc korun, ve správním řízení až 2,5 tisíce korun,“ vysvětluje pro Radiožurnál policejní mluvčí Lenka Sikorová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidiči by už měli vyměňovat letní pneumatiky za zimní. Servisy musí gumy uchovávat v temnu a suchu. Téma pro Luďka Hubáčka

„Řidiči motorových vozidel si zejména na počátku zimního období neuvědomují teplotní změny komunikací a dostávají se tak do krizových situací, které velmi často končí dopravní nehodou,“ dodává.

Pojišťovny pak můžou za nehodu, která se stala na nevyhovujících pneumatikách, krátit nebo zcela odmítnout, pojistné plnění.

Poradce ministra dopravy pro bezpečnost silničního provozu Petr Vomáčka pak doporučuje zimní gumy před cestou zkontrolovat. „Jestli jsou správně nafouknuté a sledovat, jak steré jsou pneumatiky, které se mění za čtyři až šest let od prvního vyjetí, záleží na výrobci,“ vyjmenovává.

Pozor na skladování pneumatik

A kam s letními pneumatikami? Řidiči nemusí složitě vymýšlet, kam je po přezutí auta uloží. Pokud nemají dostatek místa, tak uskladnění gum běžně nabízejí servisy zhruba za poplatek 500 set korun na půl roku. Řidiči by si ale měli dát pozor, jak servisy jejich pneumatiky skladují.

Kolečko, čtverec, kosočtverec. V celé Evropské unii začalo platit jednotné značení pohonných hmot

Číst článek

Pneumatikám příliš nesvědčí sluneční záření. Zároveň by to měla být suchá místnost.

„Pneumatiky by se měly skladovat v temnu, při stálé teplotě. Tady je většinou i v zimě kolem 15 stupňů. Hlavně jim vadí UV záření, takže je důležité, aby na ně nedoléhal přímý sluneční svit,“ popisuje pro Radiožurnál pracovník pneuservisu v Berouně Jan Malý.

„Pneumatiky uskladňujeme v  pronajaté hale, kam se vejde zhruba 1200 kol,“ doplňuje. Důležité je také důkladné označení všech pneumatik na autě.

„Při každém přezouvání, pokud zákazník pneumatiky uskladňuje, tak se znovu změří vzorek a rozměr. Poté mechanik napíše ze spodní strany pneumatiky křídou SPZtku,“ přibližuje postup.

Vodorovné značení pomalu mizí z českých silnic. Kvůli vybledlým čárám roste riziko dopravních nehod

Číst článek

Pneumatiky se občas mohou i v servisu zaměnit, podle Malého se to ale nestává příliš často.

„Stát se samozřejmě může všechno, ale pak je to chyba lidského faktoru. Že třeba mechanik označí špatné pneumatiky. Za tu dobu se nám to ale stalo asi jenom jednou a pneumatiky se vždy dohledaly,“ ubezpečuje.   

V pořádku podle zkušených automechaniků není ani to, pokud firma skladuje pneumatiky zákazníků venku přikryté plachtou nebo v plechové garáži, kde hodně kolísá teplota.

Řidiči se ale podle zjištění Radiožurnálu moc nezajímají o to, jakým způsobem firmy s jejich pneumatikami zacházejí. „Mám pocit, že někde vzadu mají sklad pneumatik,“ říká jeden ze zákazníků. „Věřím jim, že ji umyjí, ošetří a uloží“ dodává další z mužů.

Za škodu odpovídá servis

Jeden ze servisů v pražských Strašnicích má na uskladnění obrovskou halu s asi 70 tisíci pneumatik.

„Jak je tady sedm pater uskladnění, tak tady vidíte i s ohledem na váhu, že dole jsou uskladněné pneumatiky s disky, nahoře pneumatiky bez nich. Samozřejmostí je pojištění pneumatik,“ říká vedoucí servisu Martin Volek.

„Zákazník od nás dostává skladovací smlouvu, kde je uveden konkrétní rozměr, typ a značka, konkrétní hloubka dezénu tak, aby bylo zřejmé, v jakém stavu tady zákazník pneumatiky uskladňoval,“ přibližuje.

Radiožurnál oslovil několik právníků, kteří doporučují: pokud své pneumatiky necháte v servisech, pokaždé odcházejte s podrobně vyplněným protokolem o stavu gum. Když vám vrátí pneumatiky poškozené, odpovídá za vzniklou škodu provozovatel servisu.

Venku sice teploty atakují 20 stupňů, sypače silničářů už ale musejí být připravené. Od 1.listopadu jim totiž zákon nařizuje být v pohotovosti. A to až do konce března příštího roku. Kdy asi vyjedou poprvé?

12:10 – 01. 11. 2018

1 2

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme