Cestovní kanceláře začaly rušit zájezdy. ‚Poplatky by měly vrátit i těm, kteří je už stornovali,‘ říká právník

Klienti cestovních kanceláří, kteří už dříve zaplatili storno poplatek za dovolenou, se ocitli v neobvyklé situaci. Některé firmy totiž zareagovaly na současnou situaci a přistoupily k plošnému zrušení všech zájezdů do konce srpna. „Pokud nyní zájezd zrušila cestovní kancelář, tak by firmy měly vrátit peníze i těm klientům, kteří za tyto zájezdy už storno poplatky zaplatili,“ řekl Radiožurnálu právník Jakub Svoboda z firmy Arzinger & Partners.

Praha (Aktualizováno: 12:05 24. 5. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

S poukazy v rámci zákona lex voucher má problém Evropská komise. Ilustrační foto | Foto: Břetislav Tureček

Se stornováním dovolené si klienti cestovních kanceláří často neví rady. Pomáhají si proto vzájemně například i ve facebookové skupině s názvem Storno dovolené u CK. Ta má aktuálně více než dva tisíce členů, kteří pod příspěvky živě diskutují mimo jiné o tom, jak vysoké poplatky mají cestovním kancelářím za zrušené zájezdy zaplatit.

Skupina vznikla před dvěma měsíci a podle zakladatelky Ivy Břichnáčové reagovala na nevhodné jednání některých cestovních kanceláří v době, kdy se po světě začala šířit nemoc covid-19.

,Klienti nebudou muset platit storno poplatky.‘ Exim Tours a Fischer zrušily prázdninové zájezdy

Číst článek

„Když se vyskytl koronavirus, tak jsme začali stornovat dovolené a kanceláře dávaly nesmyslně vysoké stornopoplatky, přestože jsme stornovali třeba devadesát dní předem, proto jsem založila skupinu. Problém je, že vám cestovní kancelář něco slíbí, ale za měsíc to může být úplně jinak a klienty ke spolupráci nutí i za cenu výhrůžek,“ řekla serveru iROZHLAS.cz. 

Velký krok Exim Tours a Fischera 

Po tlaku klientů i médií již některé velké cestovní kanceláře přistoupily k úpravě podmínek. Velké tuzemské cestovky Exim Tours a Fischer se v pátek rozhodly, že zruší všechny zájezdy do konce srpna.

Mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež předem o chystaném kroku nevěděl. „Nevěděl jsem to,“ napsal krátce serveru iROZHLAS.cz v SMS zprávě. Na další dotazy však nereagoval. Pro server E15.cz v pátek uvedl, že další hráči se k podobnému kroku nechystají. „Ostatní kanceláře fungují dál, jak slibovaly klientům.“

„Musíme na rovinu říct, že za stávající situace nelze ještě zájezdy z důvodu nevyhnutelných pandemických opatření realizovat. V tuto chvíli přesně nevíme, do kterých destinací bude možné v nejbližší době cestovat, případně jaké konkrétní změny současná situace přinese,“ napsala cestovní kancelář Exim Tour v dopise, který má server iROZHLAS k dispozici. Na informaci o rušení zájezdů jako první upozornil server E15

„Klienti nebudou muset platit storno poplatky, dostanou voucher na zájezd v celé hodnotě, kterou zaplatili,“ dodal pro E15 mluvčí Exim Tours Petr Kostka.

Právník Svoboda si myslí, že právo na vrácení cestovního poplatku mají i klienti cestovních kanceláří Exim Tours a Fischer, kteří už zájezd kvůli obavám stornovali dříve, než cestovní kanceláře o zrušení zájezdů informovaly.

Testy při odjezdu i návratu, navrhuje epidemiolog Maďar k cestování za hranice. Turismus není na stole

Číst článek

„Takoví klienti mají právo na vrácení poplatku, protože zájezd byl nakonec zrušen ze strany cestovní kanceláře pro mimořádné okolnosti. Pokud jsem zájezd jako zákazník zrušil kvůli mimořádným okolnostem, tak mám právo na to dostat peníze zpátky. Pokud jsem ho zrušil z jiných důvodů a bylo ho možné realizovat, tak bych měl určitou povinnost zaplatit storno poplatek. Pokud nyní zájezd zrušila cestovní kancelář, tak by firmy měly vrátit peníze i klientům, kteří za tyto zájezdy už storno poplatky zaplatili,“ uvedl Svoboda pro Radiožurnál.

Společnosti klientům, kteří už poplatky zaplatili, nyní znovu nabídnou možnost voucheru na jiný zájezd.

„My jsme o tom jednali v pátek také. A určitě chceme lidem vyjít maximálně vstříc. Budeme se na to dívat případ od případu. Je důležité, kdy to lidé stornovali a za jakých podmínek. Pokud člověk stornoval za tu minimální částku 1500 Kč, tak mu vyjdeme vstříc a nabídneme mu za to poukázku, kdyby chtěl,“ říká pro iROZHLAS.cz mluvčí Exim Tours Petr Kostka.

„Klientům jsme nabídli, že mohou zrušit zájezd za minimální storno poplatky. Někteří tu možnost využili. Teď nabízíme klientům za ty zájezdy voucher. V případě, že by někdo chtěl svoje rozhodnutí přehodnotit, že zájezd zrušil za minimální storno a chtěl by si vzít jen voucher, tak mu to umožníme,“ dodává mluvčí společnosti Fisher Jan Bezděk.

,Dobré jméno bude mít cenu zlata

Předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza je přesvědčen, že se do chování cestovních kanceláří promítl mimo jiné tlak ze strany klientů i médií. „Cestovní kanceláře si vyhodnotily, že trvání na původních požadavcích by poškodilo jejich dobré jméno. Jak budou lidi letos i příští rok opatrní v tom, s kým pojedou na dovolenou, tak dobré jméno bude mít cenu zlata,“ řekl serveru iROZHLAS.cz Prouza.

U cestovní kanceláře Fischer hraje podle Prouzy roli i skutečnost, že změnila na začátku května majitele, nyní patří německé firmě Rewe. „Ve chvíli, kdy máte finančně silného majitele, tak si můžete dovolit věci, které byste jinak nesměl. Je to i sázka na budoucnost, protože firma ukáže, že může takhle vyjít klientům vstříc,“ myslí si Prouza. 

„Trh cestovních kanceláří je konkurenční a ve chvíli, kdy se někdo odhodlá k tak zásadnímu kroku, tak na to ostatní budou muset zareagovat. Většina klientů si samozřejmě vybere cestovku, u které bude mít garanci korektního jednání v případě druhé vlny epidemie,“ pokračuje.

Lex voucher

Nově přijatý zákon, který má přispět ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Týká se zájezdů s termínem zahájení mezi 20. únorem a 31. srpnem 2020, kdy cestovní kancelář může využít ochrannou dobu a odložit tak vrácení plateb uhrazených klientem za zájezd v důsledku odstoupení od smlouvy o zájezdu podle § 2535 nebo § 2536 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku. 

Břichnáčová ze stránky Storno dovolených u CK tlak médií i klientů kvituje. „Z reakcí klientů vyplývá, že díky změně podmínek jsou klienti s chováním některých cestovních kanceláří spokojeni. U dalších však problémy trvají a ke klientům se nechovají přívětivě,“ uvedla.

Klienti se se stížnostmi na vysoké storno poplatky obrací i na cestovní agenturu Invia, která je největším online prodejcem zájezdů v Česku. Podle mluvčí Andrey Řezníčkové však v takovém případě pláčou na špatném hrobě. „Jako cestovní agentura spolupracujeme s cestovními kancelářemi, které mají různé podmínky. Nemůžeme ovlivnit výši poplatků a řídíme se tím, co nám řekne daná cestovka, která organizuje zájezd,“ řekla mluvčí firmy.

Krize už na cestovky dopadá

Opatření spojená s novým typem koronaviru si vybírají daň na některých cestovních kancelářích. Od konce března už 52 z nich (údaj ke středě 20. května) přerušilo činnost.

„Drtivá většina cestovních kanceláří v současné době pouze přerušila provozování živnosti, často na dobu jednoho roku a kratší. Není tak zcela vyloučeno, že po skončení současné krize se na trh opět vrátí. Věříme, že díky námi zavedenému lex voucher dojde k minimalizaci krachů cestovních kanceláří. Za určitých podmínek jim totiž umožňuje odložit u zájezdů rušených z důvodu koronaviru vrácení plateb zákazníkům na příští sezonu,“ řekl serveru iROZHLAS.cz vedoucí tiskového oddělení ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček s tím, že senioři od 65 let, zdravotně postižení a další osoby patřící do skupiny zvláště zranitelných osob mohou vystavení poukazu odmítnout a požadovat vrácení peněz.

Cestování je nyní pouze teorií, do většiny zemí se prakticky nedostaneme, uvedl premiér Babiš

Číst článek

Kritika voucherů

Právě s poukazy v rámci zákona lex voucher má problém Evropská komise. Legislativa totiž odporuje právním normám Evropské unie platným i v Česku. Podle nich mají klienti právo žádat hotovost. „Evropští spotřebitelé mají právo nechat si vyplatit hotovost, pokud ji chtějí, a tečka,“ řekla minulý týden výkonná místopředsedkyně Evropské komise Margharethe Vestagerová. Komise upozornila, že spotřebitelům musí zůstat volba mezi hotovostí a voucherem.

Podle informací Radiožurnálu se už Evropská komise zabývá tím, že Česká republika podobně jako další země EU umožňuje společnostem hotovost nevyplácet, čímž tyto státy mohou porušovat pravidla na ochranu spotřebitele. Podobný problém jako Česko má dalších 11 nebo 12 zemí podle toho, jestli mezi ně započítáme Nizozemsko. Tamní vláda totiž vyplácení voucherů dopravcům doporučila. 

Evropská komise dopisem členské státy vyzvala, aby od tohoto jednání upustily, a varovala je, že nebude váhat zakročit, pokud se situace nezmění. Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) v pátek uvedla, že chce v návaznosti na dopis vyzvat Evropskou komisi k bilaterálnímu jednání. 

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Papež však serveru iROZHLAS.cz sdělil, že kanceláře nebudou na prohlášení ze strany Evropské komise reagovat.

„Na dopis, který poslala do Česka Evropská komise, se díváme neutrálně a odpověď na něj necháme na ministerstvu pro místní rozvoj. My se zatím řídíme zákonem, který schválil český Parlament. Ze strany Evropské komise jde o opětovný pokus chytit kontrolní otěže tam, kde začaly jednat národní státy,“ řekl Papež.

Martin Štorkán, per, vid Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme