Letecké muzeum v Kbelích se chystá na další sezónu, restauruje i letadlo Tomáše Bati

Historický dvojplošník Aero C-104 a další stroje se v sobotu předvedli na letišti v pražských Letňanech. Letové ukázky doprovodí otevření nové sezony Leteckého muzea ve Kbelích. Návštěvníky čekají nejen tradiční výstavní prostory muzea, ale také hangáry Staré Aerovky, které se staly součástí výstavní expozice loni.

Kbely Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letecké muzeum Kbely zahájilo 30. dubna svou 48. sezonu | Foto: ČTK

„Letecké muzeum ve Kbelích má přes 300 letadel, z toho 10 dokonce je letu schopných. Máme 40 letadel, které mají charakter světových unikátů, to znamená, že nikde jinde než u nás je neuvidíte,“ řekl Miroslav Khol Radiožurnálu.

„Ta naše kolekce pokrývá v podstatě celou historii československého a českého letectví od jeho počátků v roce 1918 až do nedávné minulosti. Získat unikátní stroj už není tak jednoduché jako dřív a pokud takový stroj je, pochopitelně jeho cena je vysoká,“ dodává Khol.

Nejnovější expozicí muzea je tak zvaná Stará Aerovka. Muzeum má dva expoziční hangáry. Jeden z nich pokrývá historii společnosti Aero, která byla druhou nejstarší leteckou firmou založenou v Československu, a druhý pak návštěvníkům představuje bombardovací a stíhací bombardovací letadla používaná československým letectvem od roku 1945.

Letecké muzeum Kbely. Na snímku letoun Aero C-3A (Siebel Si 204D) | Foto: ČTK

Nejnovějším přírůstkem v expozici muzea je sportovní letadlo Taylor Cup. „Je to letoun, který si zakoupil Tomáš Baťa, provedl pár letů a dochoval se bez křídel,“ řekl Radiožurnálu letecký restaurátor Josef Pšenička.

Trup bude původní a křídla repliky. Restaurátoři dělají už druhé křídlo, poté se musí udělat řízení a potáhnout plátnem. „Motor byl původní. Kolega se ho snaží zprovoznit. Když se to povede, tak by se to mělo i točit,“ dodává Pšenička. Plány k letadlu neexistovaly, jedná se o americký letoun.

Restaurace takového letadla si vyžádá, podle slov Josefa Pšeničky, stovky hodin. Letadlo by se do expozice mělo dostat nejdříve za rok.

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme