Objevte Frísko z paluby obytné lodi. Třeba se z vás během cesty stane i budoucí kapitán

Netradiční způsob objevování krás nejníže položené evropské země zvolil redaktor Vladimír Kroc. S přáteli se vydal obytnou lodí po kanálech severního Nizozemska do svérázné provincie Frísko.

Reportáž Frísko (Nizozemsko) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V sezóně je na fríských kanálech rušno | Foto: Vladimír Kroc | Zdroj: Český rozhas

Jsme na palubě patnáctimetrové lodi Jordy pro dvanáct lidí s pěti kajutami. Kotvíme u ostrova Marchjepolle s jedinou sladkovodní písečnou pláží v Holandsku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zápisník Vladimíra Kroce

Zatímco jedna dívka z posádky si krátí čas hrou na ukulele, vydávám se na opuštěný ostrov plný racků a dalšího ptactva. I teď, začátkem května je tu pečlivě střižený trávník, o který se vzorně stará nezisková organizace Mareekritte.

Funguje z příspěvků obcí a také majitelů lodí, kterých je v celém Holandsku přes milion sto tisíc. A nejvíc charterových plavidel vůbec je právě tady, v autonomní oblasti Freesland. Liduprázdná pláž je tu vzácností. V sezóně, která se kryje s našimi letními prázdninami, tu bývá problém zakotvit.

Kapitánem snadno a rychle

Kormidla se ujímá dvacetiletý kapitán Robin a za chvíli už Jordy brázdí vody jezera Tjeukemeer na plný výkon. „Míříme na ostrůvek, kde je kemp a restaurace. Budeme grilovat a uděláme si tam večer pohodičku,“ seznamuje mě Robin s plány na večer.

V Nizozemsku poprvé od legalizace stíhají lékařku kvůli eutanazii, neměla zcela jasný souhlas

Číst článek

Zdejší vody důvěrně zná, jezdí sem totiž už od svých 14 let: „Poprvé jsem sem jel s tátou, pak následovaly různé brigády v loděnicích – tam jsem se naučil s lodí nejvíc. A teď už sám zaučuju lidi, kteří sem jedou, jak loď správně přivázat a jak s ní manévrovat.“

Velká loď, menší problémy

Další z členů posádky, který si nechává říkat Savana, mi vysvětluje, že každá loď se při plavbě chová jinak. Je to dáno jednak jejich různou velikostí, ale také třeba různou technickou výbavou.

Některé větší lodě mají vpředu i vzadu propelery, tedy pomocná elektrická zařízení, která usnadňují manévrování. To je u menších lodí paradoxně někdy složitější než u těch větších. Ty jsou náročné hlavně, když proplouváte komorami nebo pod úzkými mosty,“ vysvětluje Savana, který mezitím vystřídal Robina u kormidla.

Pro ovládání lodi, která není delší patnácti metrů a dosahuje rychlosti do dvaceti kilometrů za hodinu, nepotřebujete v Nizozemsku žádné oprávnění. A řídit plavidlo se naučíte snadno a rychle.

Anna Duchková, Vladimír Kroc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme