Vojáky, válečný proviant i Orient Expres. To všechno pamatuje hlavní budova štrasburského nádraží

Štrasburku se přezdívá hlavní město Evropy. Najdete tam sídlo Evropského parlamentu, Evropského soudu pro lidská práva i Rady Evropy. Vstupní branou do města je hlavní železniční nádraží. Historická budova pochází z 19. století a na svou dlouhou cestu se z ní vydával i slavný Orient expres. Reportér Martin Balucha na hlavní štrasburské nádraží vlakem naopak přijel.

Zápisník zahraničních zpravodajů Štrasburk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sice stará, ale přeci jen zrekonstruovaná nádražní budova s vysokými okny a malebnými vitrážemi pod skleněnou pokličkou. Tak vypadá hlavní nádražní budova ve Štrasburku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zápisník Martina Baluchy

„Mám tohle nádraží moc ráda. Je tu spoustu světla. Myslím, že se podařilo zachovat jeho původní podobu a zároveň ho více otevřít městu,“ říká Radiožurnálu starší paní v červených brýlích a modrém klobouku. Pospíchá ale se svým manželem na vlak, takže toho k historii štrasburské železnice moc neřekne.

Neznámý prezident

Nevadí, přímo v nádražní hale je totiž virtuální prohlídka. Stačí přijít s mobilním telefonem a naskenovat kód. Od průvodkyně Virginie se tu například dozvíte, že první železniční trasa v Alsasku pochází z roku 1839 a že tehdejší nádraží bylo na předměstí – v Königshofenu. Štrasburk byl totiž opevněný a vojáci nechtěli kvůli železnici prolomit městskou obranu.

„První železniční linku tady postavili v první polovině 19. století. Tedy v době, kdy vznikaly hlavní železniční trasy mezi Paříži a dalšími městy v regionech. Tuhle trasu často využíval tehdejší prezident Louis Napoleon Bonaparte, když se chtěl ukázat na venkově. Nikdo tohoto prezidenta totiž moc neznal,“ popisuje historik a zároveň mluvčí štrasburského městského archivu Franck Burckel.

Nejdřív Edison, pak hned Štrasburk

Hlavní nádraží postavili Němci v roce 1881 poté, co Štrasburk získali ve francouzsko-pruské válce. Chtěli ukázat, co všechno umí a dovedou, takže nádraží mělo už v roce 1884 jako první budova ve městě elektrický proud.

„Je nutné si uvědomit, že Edison vynalezl žárovku v roce 1879. A jenom pět let po tomto objevu zavedli na štrasburském nádraží elektřinu. Samozřejmě šlo o prestiž. Němci tak chtěli místním obyvatelům ukázat, že věci půjdou zase o něco lépe,“ vysvětluje Franck Burckel.

Do boje i za exotikou

Štrasburské hlavní nádraží bylo klíčovým bodem i během dalších vojenských konfliktů. Tisíce vojáků, ale i tun materiálu sem přijížděli a pak zase odjížděli ve vlacích na frontu. „Během první i druhé světové války bylo nádraží obrovským mraveništěm,“ dodává historik z městského archivu.

Luxusní Orient Express spojil Nice a Moskvu

Číst článek

A důležitým bodem nebylo štrasburské nádraží jen za války, mnoho lidí právě tady začínalo svoje vysněné cesty po světě. „Na fotografiích z 30. let 20. století je vidět i slavný Orient Expres, který jezdil na trase Londýn, Paříž, Štrasburk, Vídeň, Budapešť a někdy až do Jeruzaléma,“ doplňuje Franck Burckel.

Design 21. století

Poslední Orient Expres vyrazil ze Štrasburku v roce 2009. To ale neznamená, že by teď nádražní budova zela prázdnotou. Studenti, kteří si tu volné chvíle krátí hrou na klavír, obdivují její moderní kabát.

„Nádraží teď působí designově. Líbí se mi i prosklená střecha, je tu díky ní dost světla,“ odkazuje jedna z nich na novou dominantu nádraží.

Tou je prosklená stěna z roku 2007, která chrání původní nádražní budovy a působí tak trochu jako poklička. Pří západu slunce se v ní odrážejí červánky a v noci pod ní zlatě prosvítají nádražní hodiny.

Martin Balucha, and Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme