Třináct zdymadel, přes 50 kilometrů. Baťův kanál zvládá suché roky bez problému, říká ředitel

Baťův kanál si v posledních letech získává u turistů čím dál větší oblibu. Ročně jej navštíví zhruba 75 tisíc lidí. Podle ředitele kanálu Vojtěcha Bártka by ale návštěvníků zvládl mnohem víc. Osmdesát let starý projekt také hrdě ukazuje, že má stále smysl i bez nákladní dopravy.

Brno/Zlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Baťův kanál | Zdroj: Asociace lodního průmyslu

Místy se už Baťův kanál začíná plnit. „V sobotu nebo ve špičce už jsou některé plavební komory plné. Mám z toho ale velkou radost, na Baťově kanálu pracuji osmnáct let a pamatuji si doby, kdy tolik turistů nebylo a nebyla ani důvěra, že Baťův kanál může být vyhledávaný turistický cíl,“ raduje se Vojtěch Bártek.

Turistická sezóna je sice celoroční záležitost, oficiální začátek sezóny je 1. května, uzavření plavební sezóny je koncem září.

„Lodě ale zůstávají celoročně na vodě a jde domluvit plavbu v podstatě kdykoli,“ vysvětluje ředitel Baťova kanálu.

Důmyslnost kanálu se ukazuje především v suchém počasí posledních let. Na rozdíl od vyprahlé jihovýchodní Moravy totiž podle Bártka nedostatkem vody nijak zvlášť netrpí. „I přesto, že průtoky jsou minimální, daří se nám udržet stabilní plavební hladiny. Dílo, které bylo postaveno před osmdesáti lety, bylo postaveno tak dobře, že nám tyto suché roky bez problému zvládá.“

Původním smyslem kanálu byla doprava lignitu z dolu Tomáš v Ratíškovicích do tehdejšího Baťova, dnešních Otrokovic.

„Byli to vizionáři, chtěli velký kanál typu dnešního Dunaj - Odra - Labe,“ vysvětluje záměr ředitel kanálu.

V očích veřejnosti se Baťovy projekty mohou zdát megalomanské. „Jsou to úžasné funkční celky, které jsou dodnes v provozu a ukazují, že byly velmi chytře vymyšlené. V oblasti dopravní infrastruktury měli velmi nadčasové vize a dálnice a železniční spojení, které plánovali, můžeme jen litovat, že se nerealizovaly,“ uzavírá Bártek. 

Baťův kanál vede od Otrokovic až do Skalice. Má zhruba 53 kilometrů a 13 plavebních komor. Na severu se chystá plavební komora v Bělově. Příští rok na jaře už by se teoreticky mohla začít stavět komora u Rohatce, což by umožnilo doplout až do Hodonína.

Baťův kanál | Zdroj: Asociace lodního průmyslu

Petr Král, Jakub Wojtovič Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme