Utajené krásy Česka: Legiovlak připomíná klíčové momenty naší historie. Muzeum tvoří tematické vozy

Se zakrouceným knírem a v parádní uniformě čeká voják na nádraží v Plasích u Plzně na první zájemce o nablýskaný Legiovlak. Začíná poslední putování soupravy, která připomíná 100. výročí návratu legionářů do Československa. Legiovlak je zároveň ukázka odhodlání milovníků historie, kteří dokázali vydupat ze země tak složitý projekt a přitáhnout pozornost ke klíčovým událostem naší minulosti. Muzeum na kolejích brázdí Česko do konce listopadu.

Tento článek je více než rok starý.

Seriál Plzeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Soupravu tvoří čtrnáct čerstvě natřených a také tematicky rozdílných vagonů od obrněného, přes velitelský nebo divadelní až po sanitární vagon. Z posuvných dveří „těplušky“, tedy ubytovacího vagonu pro mužstvo, vyhlíží s ukázkovým vojenským knírem pod nosem Petr Čížek, mezi svými bratry zvaný Chroust.

Utajené krásy Česka: Padrťské rybníky v Brdech. Místo, kde ještě neprorazil masový turismus

Číst článek

„Knír si musím nakroutit každé ráno, chceme vypadat tak, jak vypadali legionáři,“ směje se Chroust, který s pěti kolegy provádí ve vlaku dva týdny a pak je vystřídá další směna. „Bydlíme ve vlaku, jíme ve vlaku, pracujeme ve vlaku,“ vysvětluje muž, který zasvětil svůj zatím mladý život vojenské historii, a povedlo se mu to, co mu mnozí lidé mohou závidět. Spojil práci s koníčkem. „Stěžovat si rozhodně nemůžu, je to krásná práce.“

Do těplušky vyskočí další mladý muž ve slušivé uniformě, odloží do rohu pušku a na kavalec hodí čutoru s ešusem. Zacinká to, Jiří Vesmiřovský sáhne do tepané tabatěrky a zálibně se usměje. „Tabatěrka, to je replika, čutora taky, ale ešus má sto deset let.“ Milovníci vojenské historie si dávají záležet na tom, aby měli co nejvíce originálních kousků, v horším případě alespoň dokonalé kopie. To se podle šéfa projekt Legie 100 Jiřího Charfreitaga týká i obrovského kanónu v jednom z vozů.

„Ruské carské dělo ráže 74,2 milimetru se nedá nikde koupit. Vyrobil nám ho kamarád puškař v Holicích.“ Kanón působí dokonale věrně už jenom kvůli tomu, že tvůrce nezapomenul vytepat do železa azbuku.

Legie 100

Putování soupravy po kolejích je náročná logistická operace a má ji pod palcem bývalý železničář Tomáš Gál. Teď právě brusným papírem hladí jakýsi dřevěný díl. „To je zabrána na palandy, aby hoši nepadali v ubytovacím vagonu,“ směje se Gál, který jako jeden z mála nepatřil k fanouškům vojenské historie.

Legiovlak tvoří čtrnáct tématicky rozdílných vagónů s muzeem | Foto: Ľubomír Smatana | Zdroj: Český rozhlas

K Legiovlaku se dostal z ryze odborných důvodů, už ale také uvízl v síti a ve vlaku tráví většinu času. Vyšperkovat čtrnáct vagonů do věrné historické podoby, sehnat povolení a hlavně peníze, je úkol pro nadšené, ale profesionály.

Šéfem projektu Legie 100 je třicátník Jiří Charfreitag. „To vymysleli sami legionáři v letech po válce. Našli jsme fotografie třeba z Mladé Boleslavi nebo Košic, jak lidem připomínali svoji anabázi právě v podobných vagonech. Jsme rádi, že jsme se do toho pustili a dotáhli to do konce.“

Dary od návštěvníků

Díky putování Legiovlaku v předchozích letech získali jeho tvůrci z Československé obce legionářské velké množství originálních předmětů a fotografií od návštěvníků. „Mnozí se chytli a začali hořet,“ říká průvodce Zdeněk Kubec, který zájemců hledal v databázi legionářů jejich příbuzné. „Vzali si to za své a spousta lidí se začala zajímat o své předky.“

Poprvé po více než sto letech mohou lidé vystoupat na restaurovanou věž Jakobínka u hradu Rožmberk

Číst článek

Z darů získala Československá obec legionářská do svého archivu přes dvacet tisíc fotografií a řadu trojrozměrných předmětů, jako jsou třeba kufry legionářů nebo věci osobní potřeby. Přístup zájemců podle koordinátora publikační činnosti Michala Raka přinesl další efekt snahy o zviditelnění legionářů. „Lidi se vážně zajímají o své předky, chodí do badatelny, hledají v archivech a studenti píšou seminární nebo diplomové práce.“

Vstupné do muzea na kolečkách je dobrovolné, projekt finančně podporuje ministerstvo obrany a resort dopravy. Legiovlak vydrží na kolejích v Plasích do neděle 7. června, pak přejede do Žatce, do Loun a velkým obloukem postupně obkrouží celou republiku. Zpátky do depa v Plzni se vrátí v listopadu.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme