PRŮZKUM: S online výukou je spokojeno jen 40 procent rodičů. Dětem chybí setkávání se spolužáky

Kvalita distanční výuky na podzim byla podle víc než poloviny rodičů školáků lepší než loni na jaře. Celkově s ní ale bylo spokojeno jen 40 procent rodičů. Tři čtvrtiny žáků měly podle nich při výuce na dálku malou motivaci k učení. Okolo desetiny dětí mělo na podzim potíže s technickým vybavením nebo připojením k internetu. Vyplývá to z výsledků výzkumu společnosti PAQ Research.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Distanční výuka (ilustrační foto)

Až 77 procent dětí je podle rodičů k učení při distančním vzdělávání méně motivovaných | Foto: Fotostand / K. Schmitt | Zdroj: Reuters

Do zjišťování ve výzkumu PAQ Research, který v projektu Život během pandemie pro organizaci Učitel naživo a ministerstvo školství udělala agentura NMS, se zapojilo 405 rodičů s dětmi v základních a středních školách. Jejich zastoupení bylo reprezentativní z hlediska regionu, pohlaví a vzdělání.

Průzkum ukázal, že ve srovnání s loňským jarem se podle 53 procent rodičů distanční vzdělávání na podzim zlepšilo. Zhruba čtvrtina matek a otců hodnotila kvalitu výuky v obou obdobích jako srovnatelnou a podle 15 procent se na podzim zhoršila.

Navzdory tvrzení o zlepšení výuky s ní ale na podzim vyjádřilo spokojenost jen 41 procent lidí, zatímco na jaře 56 procent. „Tento posun může být dán mimo jiné tím, že narostla kritičnost části rodičů a u jiných naopak polevil jarní zájem o distanční výuku,“ vysvětlili autoři výzkumu. Znamená to podle nich, že zpětně by někteří lidé i jarní výuku hodnotili hůř.

Online kroužky a virtuální spolužáci. Jak hodnotí rok poznamenaný pandemií děti?

Číst článek

Kritičtější byli k vývoji vzdělávání rodiče s nižším vzděláním, s bydlištěm mimo Prahu a z chudších rodin. Podle autorů výzkumu to může odrážet nerovnosti v českém vzdělávacím systému, protože chudší děti často chodí do hůře vybavených a méně kvalitních škol. Výsledky navíc naznačují, že rozdíly v kvalitě distanční výuky ve školách se od jara ještě zvětšily.

Kolem 30 procent rodičů se vyjádřilo negativně k množství času stráveného učením doma s dítětem a k množství zadávané látky, a to ačkoli školy mohou v souvislosti s výukou na dálku učivo redukovat.

Až 77 procent dětí je podle rodičů k učení při distančním vzdělávání méně motivovaných. Ministerstvo se proto podle Macury chystá aktualizovat doporučení pro učitele, jak se s distanční výukou co nejlépe vyrovnat.

Počet dětí, které se scházejí s kamarády, klesl podle výzkumu z víc než 70 procent na konci září, tedy v době počínajících podzimních opatření proti covidu-19, na 33 procent na začátku listopadu. Celkově školáci své sociální kontakty omezili v době výuky na dálku o víc než polovinu. Podle zhruba 55 procent rodičů se zároveň s tím zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.

Vliv na spokojenost má také technické vybavení a připojení k internetu. Zhruba třetina dětí podle rodičů nemá k distanční výuce dobré podmínky.

Desetinu rodin trápí podle výzkumu potíže s technikou, další děti nemají doma vhodné místo k učení, pravidelnou a kvalitní stravu a pití. Tyto problémy se objevují hlavně v chudších, méně vzdělaných a početnějších rodinách.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme