Průměrný muž vypije devět půllitrů piva týdně. Většinou je zkonzumuje doma

Pivo v Česku pije alespoň občas devět z deseti mužů a šest z deseti žen. A zatímco pivařů v posledních letech mírně ubývá, pivařek je více. Vyplývá to z aktuální studie Pivo v české společnosti zpracované Centrem pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pivo (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Podle aktuální studie Centra pro výzkum veřejného mínění loni pivo alespoň občas pilo 87 procent mužů, zatímco o dva roky dříve šlo o 91 procent. U žen je trend opačný a v posledních letech podíl narostl na 59 procent. Muži, kteří si pivo dopřejí, ho ale pijí více a častěji. A také pijí spíše balené pivo doma než čepované v restauraci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podíl mužů, kteří v Česku pijí pivo, v posledních letech klesá. U žen naopak roste

Podle zmíněné studie meziročně narostl podíl mužů, kteří vypijí více než 14 piv za týden, loni už to byla celá pětina pivařů.

To překvapilo Martinu Ferencovou, výkonnou ředitelku Českého svazu pivovarů a sladoven. „My jsme byli tímto překvapeni, dlouhodobě tato skupina klesala. Opravdu se ukazuje, že ta domácí spotřeba pravděpodobně vede k tomu, že lidé při jedné konzumní příležitosti toho vypijí více.“

Balené pivo má podíl 60 %

Balené pivo má dnes více než šedesátiprocentní podíl a jeho pozice na úkor čepovaného loni dál posilovala, říká Radiožurnálu Ferencová, podle které ovšem čísla za rok 2017 ještě nejsou kompletní.

Suchej únor: na hraně rizikového pití je v Česku téměř polovina lidí, vyplývá z průzkumu

Číst článek

„Nakumulovaly se nám různé regulace, to znamená zákaz kouření, EET, zákaz hazardu. To prostředí v restauracích a hospodách to hodně změnilo. Přelévá se spotřeba do té domácí, tam naopak nám to roste a lidé prostě si můžou koupit více piva a potom ho zkonzumují právě doma.“

Muži loni vypili téměř devět půllitrů piva týdně, o rok dříve to bylo jen osm půllitrů. Pro srovnání u žen, které uvedly že pivo pijí, je průměr zhruba dvě piva týdně.

Jak důležitá je u piva značka?

Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění ale připomíná, že studie o pivu vychází z odpovědí respondentů.

„Jednak ženy k němu mají obecně řekněme slabší vztah než muži a jsou také citlivější na vyjadřování, řekněme, svého vztahu k pivu. To znamená, že v odpovědích žen je do značné míry mezi těmi lety míra kolísání dána také tím, jak ženy cítí, že by se měly nebo mohly prezentovat ve vztahu k pivu. Jak moc je jim příjemné nebo nepříjemné přiznávat třeba tazatelům ve výzkumu, že pivo pijí nebo kolik ho vypijí,“ řekl Radiožurnálu Vinopal.

Alkohol za miliardy. Češi utratili loni za pití 3,5 procenta své výplaty

Číst článek

Muži podle Vinopala mluví o pití piva otevřeněji a riziko zkreslení údajů je menší. Více než 90 procent mužů a přes 70 procent žen dokáže jmenovat nějakou oblíbenou značku piva.

Zákazníci si ale jen málo připouštějí, jaký vliv na jejich rozhodování o značce piva má reklama, dodává Vinopal.

„I když téměř všichni čeští muži, téměř všechny ženy mají nějakou svoji oblíbenou značku, do značné míry je určitě tento fakt posilován právě vlivem reklamy, tak ale ve výzkumu nám neříkají, že by to tak bylo, že by si vybírali pivo primárně na základě reklamy. Spotřebitelé mají pocit, že si vybírají pivo především podle jeho chuti. Dokonce i ten aspekt ceny je až na druhém místě.“

Vinopal ale doplňuje, že právě vliv reklamy i ceny je ve skutečnosti značný. Výzkumný projekt Pivo v české společnosti provádí Centrum pro výzkum veřejného mínění už od roku 2004. Poslední studie uskutečněná na podzim 2017 pracovala s daty téměř tisícovky respondentů.

Ondřej Luštinec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme