Znevýhodněné děti nejsou jen Romové z Chánova. Je to velká část společnosti, zní z školní inspekce

Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na 13 vybraných úspěšných školách. „Popisuje dobrou praxi škol, které si umějí poradit se všemi žáky. Včetně těch, kteří přicházejí s různými stupni zátěže, ze složitého prostředí. Ukazuje to jistý směr, který má smysl následovat,“ interpretuje předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Laurenčíková. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys se přidává k chvále vybraných škol.

Tento článek je více než rok starý.

PRO A PROTI Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Děti, žáci, škola, třída

Děti, žáci, škola, třída | Zdroj: Pixabay

„Naše zpráva neobjevuje Ameriku. Ale potvrzuje, že máme školy, které i v náročných podmínkách dokážou věci dělat výborně. Tak, že jsou tam všichni spokojení a žáci dosahující dobrých výsledků,“ shrnuje náměstek a dodává:

Přehrát

00:00 / 00:00

Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na 13 vybraných úspěšných školách. Mohou se i ty méně úspěšné školy inspirovat jejich praxí?

„Česká společnost si málo uvědomuje, jak obrovsky záleží na tom, odkud dítě do školy přichází. Hodně lidí si myslí, že problém je jen v Chánově a dalších vyloučených lokalitách, ale hranice i v jednom regionu mezi rodinami s dobrým zázemím a situací opačnou jsou velmi tenké. Problém je plošný.“

Zpráva shrnuje klíčové principy a podmínky kvalitního vzdělávání, chválí předsedkyně Laurenčíková: „Ukazuje se, že klíčovou roli má ředitel a jeho postoj ke smyslu vzdělávání. Pokud věří v každé dítě, pečuje o svůj tým a podporuje rozvoj učitelů, tak se daří vzdělávat všechny žáky.“

„Škola nemůže vyřešit všechny společenské bolístky. Ale ukazuje se, že má vzhledem k tomu, kolik v ní žáci tráví času, mnoho příležitostí kompenzovat různá znevýhodnění. Situace je někdy velmi těžká, ale škola má možnost pomoci,“ zdůrazňuje Andrys.

Chybí podpůrné profese

Zpráva by přesto mohla být detailnější a dávat konkrétnější doporučení do praxe, soudí Laurenčíková. „Ale pokud je vedení školy připraveno překonávat překážky, hledá cesty a pečuje o potřeby pedagogů, tak se i znevýhodněné děti potkají s dospělými, kteří v ně věří, v jejich šanci na dobrý život. A uvidí, že jim v tom škola může pomoci.“

Náměstek varuje před stereotypním vnímáním složité socioekonomické situace. „To nejsou romské děti z vyloučených lokalit. Mluvíme o rodinách ve složité situaci s bydlením, v exekuci, ve složitých rodinných vztazích. Dotýká se to tedy velké části české společnosti,“ konstatuje Ondřej Andrys.

„Ve školách, kde chybí další podpůrné profese jako psychologové, speciální pedagogové nebo učitel nemá oporu asistenta a další podporu, tak uspět je skoro nemožné. Vezměme zprávu jako vklad do diskuze, jak podmínky ve školách optimalizovat,“ navrhuje Klára Laurenčíková.

Poslechněte si celou debatu, ptá se Karolína Koubová.

Karolína Koubová, oci Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme