Školáci se baví hlavně přes sociální sítě, třetina dětí přečte ročně alespoň čtyři knihy, uvádí průzkum

Děti v Česku s kamarády komunikují častěji přes sociální sítě než osobně. Na internetu či hraním počítačových her tráví většinou dvě až tři hodiny denně. Víc než pětina školáků je na síti pak pět a víc hodin denně. Ukázalo to Minisčítání, do něhož se zapojilo 18 833 žáků a žaček od 9 do 15 let. Výsledky představil na tiskové konferenci předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček.

Průzkum Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Textové zprávy a mobilní aplikace využívá ke komunikaci s vrstevníky nejčastěji 28 procent školáků a školaček (ilustrační foto) | Foto: ghcassel | Zdroj: Pixabay | CC0 1.0,©

Minisčítání má dětem přiblížit statistiku zábavnou formou. Loni se konalo popáté. Uskutečnilo se od 1. do 13. prosince. Zapojilo se do něj 298 škol z celé republiky. Žáci a žačky ze čtvrtých až devátých tříd základních škol a z nižších ročníků víceletých gymnázií odpovídali na 21 otázek.

Víc než dvě pětiny dětí uvedly, že s kamarády komunikují nejčastěji přes sociální sítě. Textové zprávy a mobilní aplikace využívá ke komunikaci s vrstevníky nejčastěji 28 procent školáků a školaček. Necelá pětina nejčastěji komunikuje osobně.

„Není úplně překvapivé, že dnes děti fungují v převážné míře na sociálních sítích. Pro starší ročníky možná pak překvapivé je, že e-mail, který je pro nás významný nástroj, je pro děti tohoto věku něco okrajového a mrtvého,“ uvedl Rojíček.

Zatímco menší děti víc využívají textové zprávy, patnáctiletí hlavně sociální sítě. Přístup chlapců a dívek se neliší. Podle Rojíčka začíná být komunikace na sociálních sítích převažující, přispěla k tomu i koronavirová epidemie.

Statistici se ptali dětí nad 13 let, jaké sítě využívají. Nejpopulárnější je Instagram, následuje YouTube, Facebook, Snapchat a Tik Tok. Tři z deseti dětí jsou ale i na twitteru. Podle Rojíčka je u chlapců populárnější YouTube, u dívek Instagram.

Dětský psycholog: Počítač je těžký konkurent, ale rodič se nesmí bát dítěti organizovat život

Číst článek

Internet vs. knihy

Méně než hodinu denně je na internetu každé dvanácté dotázané dítě. Celkem 45 procent školáků a školaček tráví na síti a hraním počítačových her dvě až tři hodiny za den. Pět a více hodin zabírá internet 22 procentům dotázaných. „Děti jsou k internetu hodně připoutané a je to dominantní záležitost, kterou tráví čas,“ uvedl šéf statistického úřadu. Podle něj se doba liší podle věku. Pět a více hodin na internetu bývá 11 procent desetiletých a 35 procent patnáctiletých.

Čtyři a více knížek za rok přečte 33 procent školáků a školaček. Jednu knihu ročně si vzalo každé sedmé dítě. Celkem devět procent dětí neotevřelo knížku žádnou. I u čtení jsou ale rozdíly podle věku. Po čtyřech a více knihách za rok sáhne 39 procent desetiletých a 27 procent patnáctiletých. Zatímco žádnou knihu nečtou tři procenta desetiletých, u patnáctiletých je to téměř pětina.

„U desetiletých je to minimum. U patnáctiletých pětina nečte nic. To stojí nepochybně za zamyšlení,“ míní Rojíček. Podle něj nejméně čtenářů se čtyřmi a více knížkami bylo v Karlovarském kraji, nejlépe na tom byla Praha.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme