Děti, co to potřebují nejvíc, se do resocializačních aktivit nezapojí, bojí se expert EDUinu Hřebecký

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) předpokládá, že vyrovnat rozdíly mezi žáky, které způsobilo uzavření škol, bude trvat až tři roky. Resort proto připravuje plán obnovy, který bude zahrnovat prázdninové aktivity i podporu doučování. „Mnohé země na západ od nás už plán mají, a to včetně prostředků. Teď čekají, až pandemie ustoupí,“ řekl Českému rozhlasu Plus programový ředitel Informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslav Hřebecký.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministerstvo školství připravuje plán obnovy, který bude zahrnovat prázdninové aktivity i podporu doučování ve školách (ilustrační foto) | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain | Zdroj: Fotobanka Pixabay

Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andrýse je představa taková, že přes léto by dětem měly být nabídnuty pohybové a resocializační aktivity. Čas na doučování by měl přijít až v září.

Přehrát

00:00 / 00:00

Miroslav Hřebecký: Děti, které to potřebují nejvíc, se do letních resocializačních aktivit nezapojí

„Říkám si, jestli se trochu moc neupínáme na efekt letních aktivit, protože děti, které to budou nejvíc potřebovat, tam většinou nenajdeme,“ reaguje Hřebecký. Ten považuje za vůbec nejdůležitější aspekt návratu dětí do škol edukaci samotných pedagogů.

Připomíná totiž, že krátké otevření škol na podzim neproběhlo z jejich strany vždy ideálně. „Místo aby se dětí ptali, jak se měly, pokropili je sprškou písemek,“ vyčítá učitelům. „Je potřeba připravit nějaké metodiky, aby vyučující věděli, na co se soustředit a v jaké míře. Aby se prostě bezhlavě nevrhli na vyučovací látku.“

Také Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzi a vzdělávání, apeluje na resort školství, aby se neupínal jen na doučování. „Je potřeba myslet i na rozšíření kapacity v oblasti psychosociální podpory dětem. Všechny děti mají povinnost účastnit se distanční výuky a školy mají zároveň povinnost jim zajistit potřebnou podporu.“

Proto je nutné systematicky evidovat počty dětí nezapojených do online výuky, myslí si Laurenčíková: „Je potřeba za nimi dostat třeba asistenta pedagoga, aby jim pomohl v podmínkách, které nejsou optimální.“

Ředitel základní školy v Děčíně Karel Rajchl ale upozorňuje, že vzdělávací instituce ve vyloučených lokalitách potřebují nástroj vymahatelnosti a finanční podporu, aby zvládly potřebným dětem pomoct.

„Naše zkušenost je, že pokud to bude dobrovolné a dotované odněkud shora, tak využitelnost ze strany těchto rodin bude takřka nulová.“

Rajchl navíc přiznává obavy, že učitelé už nemají rezervu energie a v současné situaci nemusí fungovat jako motivace ani finanční ohodnocení.

Šárka Fenyková, Zuzana Marková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme