‚Očkování proti dezinformacím.‘ Google zkouší i v Česku novou metodu boje proti fake news
Google začal testovat novou metodu boje proti dezinformacím, a to i v Česku. Psychologové metodu poprvé použili v 60. letech minulého století a fungovat má trochu jako očkování. Nezahrnuje ale injekce ani vakcíny. Pouze buduje odolnost uživatelů vůči běžným metodám, které dezinformátoři používají.
Takzvaný prebunking – tedy očkování proti dezinformacím – spočívá v tom, že miliony uživatelů sociálních sítí Google vystaví manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Funguje jako očkování, protože buduje odolnost uživatelů a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu manipulativním zprávám uvěřili a dále je šířili.
Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny na sociálních sítích. Zaměřují se na veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které autoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny.
Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku.
Odolnost lidí vůči dezinformacím tak metoda buduje pomocí ukázek často používaných příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří třeba metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu.
Podle výzkumů akademiky z institucí, jako je Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge, je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný factchecking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení.