Pozitiva a negativa domácího vzdělávání? ,Důležitá je podpora zvenčí,‘ míní autorka knihy o výchově

Rodiče se k domácí výchově svých dětí rozhodují ze čtyř hlavních důvodů, říká Irena Kašparová. Ona sama se k domácí škole rozhodla, protože to jednoduše chtěla zkusit jinak. „Můžeme mít jiné hodnoty, které ve škole dítě nedostane, neseznámí se s nimi,“ upřesňuje, proč se někteří rodiče rozhodnou, že by to mohli zkusit sami.

Tento článek je více než rok starý.

Host Lucie Výborné Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

K pozitivům domácího vzdělávání patří podle Kašparové především to, že rodiče mohou být se svými dětmi – vidí je vyrůstat, mluví s nimi a znají jejich zájmy. „Žijete s nimi. A to bylo pro mě to největší obdarování, které jsem od domácí školy dostala,“ přiznává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor

Na druhé straně ale musí rodiče zvládnout mnoho negativ – ne všechny děti se chtějí každý den učit. Následně vznikají pochybnosti rodičů, zda nekazí dítěti život a zda mu nechybí kamarádi. V té chvíli je podle Kašparové důležitá podpora z různých stran – manželů, partnerů, rodičů, prarodičů. Svou roli ale hrají i sociální sítě.

„Před deseti lety, když jsme začínali, tak to bylo někde jinde, hledali jsme se lupou. Dnes je to mnohem rozvinutější síť. Takže podpora zvenčí!“ zdůrazňuje.

Obavy z anarchie

Zájem o domácí vzdělávání kvete nejvíce u školky a prvního stupně, na druhém stupni jde spíše o stabilní čísla. Obavy z anarchie z domácí školy, kterou měli někteří ministři školství, se tak podle Kašparové nepotvrzují.

Matematika se možná učí hodně, ale nemyslím, že dobře, říká senátor Růžička

Číst článek

A jaké jsou další důvody k domácímu vzdělávání? Třeba cesty rodičů za prací do zahraničí, nebo naopak kariéra dítěte, které má nadání, a režim domácí školy mu umožňuje rozvinout talent.

„Pak jsou to také často rodiče, kteří mají dítě nějakým způsobem jiné, ať už mentálně nebo fyzicky,“ říká autorka knihy s tím, že přestože existuje ve školách inkluze, tak podmínky nejsou stále ideálně nastavené. A někteří rodiče pak volí možnost přejít do režimu domácího vzdělávání.

Prokop Havel, pst Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme