Mrzák, kterému shoří barák, to se jen tak nevidí, říká Tomáš. V garáži se mu vznítila elektrokoloběžka

Elektrickou koloběžku si Tomáš Novotný z Dolních Břežan u Prahy už nikdy nekoupí. Dal ji nabíjet do garáže, odjel na služební cestu a zrovna když letadlo vzlétalo, začaly mu chodit esemsky. Baterie koloběžky se vznítila, garáž kompletně vyhořela a zakouřený a vodou nasáklý dům bude několik měsíců neobyvatelný.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tomáš koloběžku začal používat, když po nehodě přišel o nohu. K tomu všemu v neděli 22. května organizuje s manželkou Janou na Palávě triatlonový závod a v garáži mu shořela třeba i kola.

Práce je na chalupě od rána do večera, ale vrátit se do města? Ani náhodou! usmívají se Jana a Daniel

Číst článek

„Koloběžku jsem používal jako invalidní vozík, když jsem tady po okolí potřeboval někam dojet,“ říká čtyřicátník sportovní postavy, který se před nezaviněnou dopravní nehodou účastnil závodů Iron man.

Stojí před garáží, která je zčernalá od sazí a na dvorku ukazuje na hromadu ohořelého šrotu. „To byla doprovodná kola na závod, karbon se roztavil na mikrovlákna, hliník se zkroutil. Elektrokolo má upálenou vidlici, sháním teď náhradní.“ 

Když se elektrická koloběžka v garáži vznítila, nikdo nebyl doma. Požár nahlásil náhodný kolemjdoucí, bylo ale pozdě. Hasiči násilím vnikli do garáže, uhasili oheň, a přestože mezi garáží a domem instaloval Tomáš protipožární dveře, do bytu pronikal kouř a poškodil veškeré vybavení.

„Hasiči říkali, že je to všechno na vyhození. Nábytek, kuchyně, podlaha, osobní věci, oblečení. Je to nasáklé kouřem, pořád to tu páchne. Po šesti letech rekonstrukce jsme čekali příští týden poslední zábradlí. Už nepřijde. Podle hasičů to byla technická závada na koloběžce. Jsme pojištění, takže jestli to bude vymáhat pojišťovna na výrobci, to už je na nich.“ 

Lektorka češtiny zvládne najednou učit stovky Ukrajinců. K ruce jí stačí několik asistentů

Číst článek

Tomáš Novotný se během rozhovoru usmívá, vtipkuje a zřejmě už ho nic nemůže překvapit. Má za sebou téměř čtyřicet operací, nohu mu museli kvůli zánětu amputovat pod kolenem a pak ještě jednou nad kolenem. „Mrzák, kterému shoří barák, to se jen tak nevidí,“ směje se. 

Tomáš se s hendikepem vyrovnal tak, že začal znovu sportovat, se speciální protézou lyžuje, jezdí na kole, plave a dokonce vyzkoušel i paragliding. „Chci zase závodit, teď mám perfektní protézu, chystal jsem se znovu pustit do tréninku, běhat, teď na to ale nebudu mít kvůli baráku vůbec čas.“

‚Jako na dovolené‘

Tomášově rodině pomáhají kamarádi. Půjčili jim byt na náměstí, kam se přesunul se třemi dětmi a manželkou Janou.  Světlovlasá žena sedí před pekárnou, kterou v Dolních Břežanech vede už několik let a dlouze přemýšlí, co má říct. Nakonec zavtipkuje. „Je to jak na dovolené, máme jednu tašku a bydlíme v cizím bytě.“

Jana připomíná, že před týdnem viděli nějakou reportáž o tom, že se to elektrokoloběžkám stává, a mluvili o tom, že ji nebude manžel nabíjet v garáži. „ A dal ji tam zase, a ještě odletěl.“ To už se Jana usmívá, protože, co mají také s Tomášem jiného dělat.

Lidem z obcí kolem velkých měst dochází trpělivost. Chtějí omezit stavbu nových domů a satelitních sídlišť

Číst článek

Oba ke všem starostem ještě musejí dokončit nedělní triatlonový závod PálavaRace 2022, na který se přihlásilo 150 závodníků. „Už jsme to museli zrušit kvůli covidu, takže tentokrát to přes to všechno chceme udělat,“ říká Tomáš v doslova černé kuchyni, kterou vyklízí parta v bílých kombinézách.

„Když to dobře dopadne, na Vánoce budeme zase zpátky. Zapálíme svíčky na stromku, a snad nevyhoříme,“ vtipkuje znovu Tomáš. „Rozhodně je lepší třikrát se stěhovat, než jednou vyhořet, to aspoň člověku při stěhování zbydou nějaké osobní věci. V každém případě elektrickou koloběžku si už nikdy nekoupím.“

Nabíjení bez dozoru

Příčiny požáru vyšetřuje Leoš Maršíček z Hasičského sboru Středočeského kraj. Podle něj šlo o závadu způsobenou nekvalitním výrobkem. Zřejmě se přehřály různé spojovací kabely v baterii.

„Lidé by neměli takové stroje nechávat nabíjet bez dozoru a nikdy přes noc. Letos jsem měl tři podobné případy. Navíc elektrickou koloběžku nedokážou lidi uhasit sami. Nedávno jsme chladili ve vodní lázni vznícený elektromobil celý týden.“ 

Ačkoliv má Tomáš Novotný po své zkušenosti pocit, že podobné požáry jsou časté, statistiky hasičů to nepotvrzují. Za uplynulých pět let napočítal Hasičský sbor podle mluvčí Pavly Jakoubkové 33 požárů elektromobilů včetně koloběžek a skútrů. 

Počet požárů dopravních prostředků s hybridním pohonem (kombinace nafta/benzín + LPG nebo elektřina) je 22. „Většinou se však jednalo o požáry elektroinstalace, bez požáru trakční baterie, anebo o požár provozních kapalin. Pouze v jednotkách případů skutečně došlo k požáru trakčních baterií,“ dodává mluvčí Hasičského záchranného sboru Pavla Jakoubková. 

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme