Že jsme výjimeční a světoví, je sebeklam, dějiny přepisoval i Masaryk, říká historik Michal Stehlík

Před třiceti lety – v létě 1992 – začalo dělení Československa. „Myslím, že to svým způsobem bylo tehdy nutné,“ hodnotí historik Michal Stehlík, spoluautor podcastu Přepište dějiny. „Soužití Čechů a Slováků bylo zvláštní, nebylo to postavené na úplně pevných konturách už po roce 1918 a mělo to svoje kotrmelce. Po roce 1990 si slovenská společnost potřebovala dokončit cestu za vlastní státností.“

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Michal Stehlík

Základem dějin je podle Michala Stehlíka jejich přepisování: „Jednou z podstat dějin je vyrábění jejích obrazů.“ | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Proto si skoro nedovedu představit, že by k rozdělení Československa nedošlo,“ tvrdí v pořadu Blízká setkání Českého rozhlasu Dvojka Michal Stehlík, náměstek ředitele Národního muzea.

„Otázkou bylo kdy a proč. Tohle bylo rychlé a radikální. Listopadová revoluce k tomu vlastně přispěla. Bylo tady mnoho otevřených dveří a žádný úplně stabilní systém.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Host: historik Michal Stehlík. Moderuje Vasil Fridrich

Že se Češi a Slováci vzájemně dobře znamenají, je mýtus, upozorňuje historik. „Dlouho to byl nevyrovnaný vztah. Myslím, že Češi pořádně Slováky neznali. Dá se to říct kostrbatým bonmotem: po roce 1990 Češi nechápali, co Slováci chtějí, a Slováci nechápali, jak to Češi nemůžou chápat.“

Slovensko se od českých zemí lišilo jak náboženským zakotvením, tak vztahem k vlastní historii. „Bylo toho příliš mnoho, co jsme vzájemně neznali,“ hodnotí Stehlík. „Dnes se Češi dostali k takovému pokrčení ramen: vždyť je to jedno. Je to fenomén ‚no a co‘. Že by se Češi příliš zabývali svými vinami, nevinami a rolí v historii, to příliš ne.“

Světovost a výjimečnost jako sebeklam

Za svůj nejoblíbenější český sebeklam považuje historik Stehlík pocit světovosti a výjimečnosti:

Padevět: Bez Pražského povstání by asi bylo víc masakrů. Ty předznamenaly zvěrstva na Němcích

Číst článek

„Táhne se to už od vnímání husitství Františkem Palackým. Že vždy v dějinách musí být něco, co jsme udělali jinak. Že třeba hloupě, tak to ano. Třeba že Jan Hus byl výjimečný reformátor světového významu. To jsou mýty o české výjimečnosti.

Stejně jako Milan Kundera ještě v roce 1969 píše o tom, že pražské jaro je výjimečné – a Václav Havel mu píše, že vůbec ne, že jsme jenom chtěli to, co bylo normální na Západě.“

Oběti, miláčci a troublemakeři

Že Češi mají smysl pro humor a Česko je obětí svých silnějších sousedů-velmocí, to podle Stehlíka je naopak v realitě ukotvené. „Bohužel. Naše společnost není velká, nepatří k velmocem a už dlouhá staletí se vztahujeme k něčemu velkému. My jsme si státnost definovali Tomášem G. Masarykem a rokem 1918 vůči starému Rakousku: byli jsme jeho součástí, ale tváříme se, že oni byli proti nám,“ přibližuje historik a bývalý děkan Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

„A pak už to jede. Mnichov, to jsou oni proti nám. Stalin – zase proti nám. Brežněv je proti nám. A když chvilku nikoho proti nám nemáme? Tak si budeme vyrábět, koho jsme momentálně obětí. Na druhou stranu jsme tuto roli společensko-historicky také někdy zneužívali,“ poukazuje a vyjmenovává:

‚Do koncentračních táborů nepatří ani ti, co kradou a prodávají sex.‘ Hájkové vychází kniha o Terezínu

Číst článek

„Třeba když malujeme hranice první republiky, tak jsme miláčkové Dohody a namalujeme si je podle sebe. A oni nám to schválí včetně Podkarpatské Rusi, přitom kusy jižního Slovenska nejsou úplně logické a Těšínsko s Poláky je problém.“

„Ale přejde dvacet let a my najednou nejsme záruka stability, zlé velmoci nám hranice přemalují a my se tváříme, že jsme zrazeni. Ale to se jenom změnily okolnosti, z miláčků se staly troublemakeři a hranice se přemalovávaly pořád stejně. Dokud to bylo výhodné, tak to bylo fajn. Jakmile to přestalo být výhodné, tak jsou ti zlí tam venku.“

Masaryk, přepisovač dějin

Děti i dospělí potřebují své hrdiny, je přesvědčen Michal Stehlík: Být jako oni, to je přirozená lidská vlastnost. Jiná věc je to, čemu říkám, že z dějin roníme mramorové slzy. Když ten patos přeženeme.“

Hrdinou se totiž může stát každý bez ohledu na to, jestli sehraje výjimečnou historickou roli, zdůrazňuje. Je to spíš o svědomí a o tom, jak se rozhodujeme.“

Základem dějin je podle Stehlíka jejich přepisování: „Jednou z podstat dějin je vyrábění jejích obrazů. Kritickou historickou vědu máme až od 19. století. A o co více to přineslo historických informací, o to více ideologů to zneužilo. Jedním z největších přepisovačů dějin je tatíček Masaryk, který si vymyslel humanistickou linku našich dějin. Tohle je přirozená vlastnost historie dějin a veřejného prostoru.“

Vasil Fridrich, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme