Dobrá otázka je vždycky důležitější než odpověď, říká pedagog Zajíček. Se studenty točí i krátké filmy

Nejdůležitější je učit lidi myslet, zdůrazňuje středoškolský pedagog Stanislav Zajíček. Na brněnském gymnáziu Matyáše Lercha vyučuje latinu, český jazyk a literaturu a svoje studenty vede taky k tomu, aby uměli pokládat správné otázky a sami si na ně dokázali odpovědět. Každý rok pro ně připravuje taky speciální projekty.

Inspirativní učitelé Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pedagog Stanislav Zajíček na gymnáziu Matyáše Lercha v Brně

Pedagog Stanislav Zajíček na gymnáziu Matyáše Lercha v Brně | Foto: Kateřina Lánská | Zdroj: EDUin

Lavice v učebně jsou na gymnáziu Matyáše Lercha rozestavené do kruhu tak, aby na sebe všichni studenti viděli. Začátek hodiny věnují projektu, na kterém pracují ve skupinách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Předposlední díl seriálu Inspirativní učitelé se středoškolským pedagogem Stanislavem Zajíčkem si můžete poslechnout v audiozáznamu.

„Naše pracovní skupina se pravidelně každé úterý v 16 hodin schází a pilně pracujeme. Dokončili jsme finální verzi scénáře. V nejbližší době plánujeme začít natáčet první záběry,“ vysvětluje jeden ze studentů.

„A když říkáte, že v nejbližší době plánujeme natočit první záběry, mohl byste být přesnější, co je to ta nejbližší doba?“ dotazuje se učitel Stanislav Zajíček.

„Určitě projekt bude hotový do termínu, který jste nám dal,“ odpovídá žák.

V loňském roce měli studenti za úkol vytvořit rozhlasovou hru. Letos točí krátké filmy a tématem je školní přestávka.

„Je potřeba mít hlavního scenáristu, kameramana a producenta, který sežene do rolí lidi. V našem týmu je nás pět a máme to sice tak rozdělené, ale i zároveň hodně sdílíme,“ popisuje jedna ze studentek práci na filmu.

„Má to být dlouhé pět až deset minut a v naší skupince jsme se rozhodli, že to uděláme jako dokument na motivy snímku Davida Attenborougha,“ dodává její spolužačka. Studenti budou svoje filmy pouštět před celou školou v polovině června.

Pedagog Stanislav Zajíček na gymnáziu Matyáše Lercha v Brně | Foto: Kateřina Lánská | Zdroj: EDUin

‚Umět to prodat‘

„V projektech jde v zásadě o to, že musíte ve škole působit nejenom jako jedinec, ale zároveň i jako kolektiv. Musíte se dohodnout, vypracovat věc, která je daná tématem a k tomu vždycky patří i prezentace pro veřejnost – musíte to vždycky umět prodat,“ vysvětluje Zajíček, který na brněnské škole učí latinu, češtinu a literaturu.

Šéfkuchař vařil i pro prezidenta. Nyní předává kuchařské umění žákům na střední škole

Číst článek

Místo strohého výkladu hledá nyní se svými studenty třeba odpovědi na otázky týkající se klíčového díla Jana Amose Komenského – Labyrint světa a ráj srdce.

„Kdybyste byla v primě těchto sextánů, tak byste viděla, že jednou z věcí, která se opakuje prakticky denně, je, že dobrá otázka je vždycky důležitější než odpověď,“ podotýká Zajíček.

„Na hodinách je nejlepší, že pan profesor používá skoro až sókratovské otázky, kterými z nás tahá vědomosti, u kterých je přesvědčený, že tam někde v tom mozku jsou, akorát je potřeba je vydolovat,“ říká s pobavením další Zajíčkova studentka.

„Důležité je naučit se myslet, a myslet znamená oddělovat jednu věc od druhé a chápat například souvislost mezi nimi,“ dodává Stanislav Zajíček. Své studenty se snaží vést k samostatnému myšlení už více než 30 let.

Pedagog Stanislav Zajíček na gymnáziu Matyáše Lercha v Brně | Foto: Kateřina Lánská | Zdroj: EDUin

Lucie Korcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme