‚Chci, aby moji žáci byli lepší lidé.‘ Vítězem ocenění Global Teacher Prize se stal učitel Roman Göttlicher

Vítězem letošní ceny Global Teacher Prize pro inspirativní učitele se stal Roman Göttlicher, který učí dějepis a občanskou výchovu na Střední průmyslové, obchodní a jazykové škole ve Frýdku-Místku. Ocenění převzal z rukou ministra školství Mikuláše Beka z hnutí (STAN).

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vyhlášení vítězů soutěže Global Teacher Prize, zleva učitelé Tereza Vítková, Roman Göttlicher, ministr školství Mikuláš Bek (v pozadí) a Markéta Mylková

Vyhlášení vítězů soutěže Global Teacher Prize, zleva učitelé Tereza Vítková, Roman Göttlicher, ministr školství Mikuláš Bek (v pozadí) a Markéta Mylková | Foto: Michaela Říhová | Zdroj: ČTK

Zatímco ve Valdštejnské zahradě zněl potlesk, Roman Göttlicher vybíhal na pódium. Porota ocenila, že ve výuce používá moderní technologie, normativní hodnocení, badatelskou výuku a klade důraz na bezpečné prostředí ve třídě. Na cenu ho nominovali jeho žáci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslední díl seriálu Inspirativní učitele přináší vyhlášení vítěze ceny Global Teacher Prize. Reportáž z ceremoniálu ve Valdštejnské zahradě si můžete poslechnout v audiozáznamu.

„Když se mluvilo o inspirativních učitelích, tak já jsem tady na zahradě potkal svoji paní profesorku z gymnázia, což byl jeden z mých učitelů, který mě formoval,“ řekl v děkovné řeči k někdejší pedagožce Heleně Pešatové, která je nyní senátorkou za hnutí STAN

„Jsem velmi poctěna, že tady vidím mnoho úžasných pedagogů, neboť jsem 27 let učila na gymnáziu a teď jsem hrdá senátorka ze severní Moravy,“ říkala s dojetím Pešatová.

Pro oceněného Göttlichera je zásadní studenty motivovat a rozvíjet. „Nevnímám, že učím žáky dějepis nebo občanku, ale že učím lidi a chci je celkově zlepšovat. Mým cílem je, když odejdou ze školy, aby byli lepší lidé,“ vysvětluje.

Göttlicher je kromě učení i výchovný poradce a sám se vzdělává v oblasti psychoterapie. Působí mimo jiné i jako koordinátor projektu Dějepis+.

Dobrá otázka je vždycky důležitější než odpověď, říká pedagog Zajíček. Se studenty točí i krátké filmy

Číst článek

„Dějepis+ udělal obrovský kus práce v proměně výuky dějepisu v České republice a myslím si, že to je správná cesta, jak učit děti argumentovat, promýšlet, opravovat se. Nepředávat jim hotové sety informací, ale vést je, ať hledají, zjišťují, tápou a dochází k výsledkům,“ dodává učitel.

Inspirativní učitelé přibývají

Letos organizace EDUin udělovala ceny Global Teacher Prize po šesté. Inspirativních učitelů je podle manažerky ceny Hany Matoušové v Česku čím dál tím víc.

„Všímám si, že už to není jenom o tom, jak dobře učíte, snažíte se vzdělávat, předávat vědomosti, kompetence a další návyky dětem, ale je to i o tom, že často máte téma, které víte, že ve školství chybí, chcete k němu děti vést,“ vysvětluje Matoušková.

Učitele nejčastěji nominují právě žáci, mohou se ale zapojit i rodiče. „Na prvním stupni obvykle nominují rodiče, kteří vidí pokrok u svých dětí nebo vnímají, že ta škola je jiná, než jakou ji měli oni,“ dodává manažerka.

Na stříbrné a bronzové příčce letošního ročníku se umístily Markéta Milková ze Základní školy Krnov a Tereza Vítková z pražské Základní školy Trojská.

Eva Mikulka Šelepová, Lucie Korcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme