Matematika se možná učí hodně, ale nemyslím, že dobře, říká senátor Růžička

Do školství má jít o 17 miliard korun víc než loni. Podle vyjádření premiéra Andreje Babiše (ANO) jsou peníze určeny nejen na platy, ale i do kvality vzdělávání. První místopředseda Senátu Jiří Růžička zvolený za TOP 09 a STAN v pořadu Interview Plus na Českém rozhlasu Plus uvedl, že navyšování rozpočtu pro školství vítá.

Tento článek je více než rok starý.

Interview Plus Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Růžička uvedl, že po dlouhých letech, kdy se o zvyšování platů jen mluvilo, k němu začíná konečně docházet.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor

„Pořád se to ale neprojevuje na tom, že by se do škol hrnuli mladí a talentovaní lidé nabití energií. Jsou obory, v nichž o učitele – natož dobrého – skoro nezavadíte. Matematika, fyzika, chemie, informatika, to je skutečně boj,“ upozorňuje ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera.

Růžička připomíná, že 60 procent absolventů pedagogických fakult vůbec nenastoupí do škol a učitelská populace stárne. Podle statistik totiž průměrný český učitel dostává jen 61 procent mzdy vysokoškolsky vzdělaných lidí, zatímco v zemích OECD je to třetinu více.

„Je mi líto, když ze škol odcházejí lidé, které považuji za nesmírně talentované, protože při svém platu ani nedosáhnou na hypotéku.“

Jiří Růžička (senátor )

Práce učitele zároveň má ale i své výhody. „Většinou pracujete v dobrém prostředí mezi slušnými lidmi, můžete věci ovlivňovat a dělat svou práci, jak chcete. To je něco, co ve školách lidi drží – včetně těch mladých a talentovaných, abychom pořád jen neskuhrali,“ doplňuje Růžička, který ve školství pracuje od roku 1974.

Nezávislý senátor oceňuje práci současného ministra školství Roberta Plagy, který má podle něj v rezortu co napravovat. Jeho přístup je však progresivní.

„Navykli jsme si řešit věci jen z pohledu politických stran. Ale u naprosté většiny témat, která lidi zajímají, by se měla řešit podstata problémů. Na vzdělávání by se měli shodnout všichni,“ zdůrazňuje.

Růžička ministra školství chválí i za to, že navrhuje odložit povinnou maturitu za matematiky.

„Chceme, aby ji ti lidé uměli, ne aby ji studovali jen kvůli nějaké zkoušce,“ podotýká s tím, že už teď z matematiky propadá (v prvním kole) celá čtvrtina maturantů, kteří si ji vybrali dobrovolně.

„Matematika se možná učí hodně, nemyslím si, že se ale učí dobře.“

Jiří Růžička (senátor )

Matematika je podle něj důležitý předmět jak pro jedince, protože rozvíjí logické myšlení, tak pro celou společnost. „To jsou argumenty, proč se má učit hodně a dobře. Ale ne pro povinnou maturitu,“ dodává.

Po povinné maturitě z matematiky dlouhodobě volají firmy. Podle Růžičky by ale měli usilovat spíš o to, aby se matematika učila dobře.

„Jedna zkouška na konci studia nerozhoduje o tom, jestli studenti něco umí, nebo neumí,“ uzavírá.

Michael Rozsypal, Michael Erhart Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme