Abstinenční kampaň Suchej únor neovlivnila tržby z prodeje alkoholu. Některé řetězce naopak hlásí nárůst

Abstinenční kampaň Suchej únor se na tržbách hospodských ani na prodeji alkoholu v obchodech nijak neodrazila. V některým řetězcích prodej alkoholu v únoru oproti loňskému roku naopak stoupl. A to i přesto, že se do akce Suchej únor, kdy se lidé snaží měsíc vydržet bez sklenky piva, vína nebo destilátů, zapojil téměř milion Čechů.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chování turistů během akcí Riverside Parties Prague

Akce Suchej únor neovlivnil tržby z prodeje alkoholu | Zdroj: Riverside Parties Prague

„Já jsem Suchej únor jel potřetí v životě. Pozitivum je určitě to, že se člověk ráno probudí bez kocoviny. Zhubnul jsem,“ hodnotí jednatřicetiletý Radek Morávek svůj únor bez loku alkoholu. Za největší zkoušku svého odhodlání abstinovat považuje návštěvu masopustu, kam jel s přáteli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek od Anety Nevšímalové

„Nás tam je vždycky dvacet, hodně se pije a v momentě, kdy by nebyl ten únor, tak to nepochopěj a dostanu velkou bídu od nich,“ dodává.

Stejně jako on se do jedenáctého ročníku akce Suchej únor, která vyzývá k abstinenci, zaregistrovalo podle organizátora kampaně Petra Freimanna téměř šest tisíc lidí. Stovky tisíc dalších se ale k akci připojily i bez registrace.

„Zhruba třináct procent dospělé populace, což míří zhruba k 900 tisícům lidí. Ten měsíc, i když je nejkratší, je dostatečně dlouhý na to, aby se zjistilo právě to, jestli ten alkohol pod kontrolou máme nebo nemáme,“ upřesňuje organizátor měsíce bez alkoholu Petr Freimann. 

Každé čtvrté dítě poprvé ochutnalo alkohol s rodiči, hrozí u nich vyšší riziko závislosti

Číst článek

Vychází z průzkumu společností Nielsen Admosphere a Resolution Group právě pro kampaň Suchej únor, kterého se minulý měsíc zúčastnilo zhruba pět set respondentů. I když si během února odepřel skleničku alkoholu téměř každý desátý Čech – na tržbách restaurací se to neprojevilo.

„Chodili sem úplně stejně jako v minulých měsících. Nejvíc u nás pijou pivo, občas nějakej panák, míchanej drink, ale pivo se točí nejvíc,“ komentuje návštěvnost restaurace v centru Prahy provozní Petr Zeman. Stejně jako v jiných měsících tady hosté i v únoru vypili přes 150 litrů piva denně.

Výdělky ovlivňuje počasí

Ty trendy že někdo alkohol nepije, jsou během celého roku, ale že bychom zaznamenali nějaký razantní úbytek konzumace piva nebo vína nemůžu říct,“ potvrzuje taky víceprezident Asociace hotelů a restaurací Jiří Král. Suchej únor výdělky hospodským nekazí, objem prodaného alkoholu totiž podle něj každoročně ovlivňuje hlavně počasí.

V konzumaci alkoholu stále kralujeme. I mezi mladistvými, říká Freimann z iniciativy Nechmel děti

Číst článek

Třeba na stránkách e-shopu Alkohol.cz se prodeje alkoholických nápojů během února nijak nezměnily, do nákupních košíků si ale lidé dávali mnohem častěji nealkoholické varianty – například vína bez obsahu alkoholu.

„Aperitivy, ale taky nealkoholické destiláty – ‚džiny‘ – mají stejné suroviny jako běžné džiny, tedy jalovec a další bylinky, jen se prostě nenechávají zkvasit,“ říká mluvčí internetového obchodu Michaela Hoferková. Prodeje podle ní vzrostly o desítky procent.

Suchej únor neovlivnil tržby ani dalších prodejců potravin, které Radiožurnál oslovil. Někteří ho naopak prodali meziročně víc – mezi nimi je třeba Penny Market nebo Billa. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu z roku 2021 vypije průměrný Čech za jeden rok 135 litrů piva a téměř 21 litrů vína.

Poslechněte si celou reportáž, audio je nahoře v článku.

Aneta Voska Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme