Káva na komoditních burzách zdražuje. Její cena je nejvyšší za téměř pět let

Milovníci kávy si za ni zřejmě budou muset připlatit. Hlavním důvodem je rychlé zdražování kávových zrnek na komoditních burzách. Jejich cena je teď nejvyšší za téměř pět let. A důvodů je hned několik - od počasí až po pandemii koronaviru.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Káva, kavárna (ilustrační foto)

Ilustrační foto | Foto: Foundry/CC0 Creative Commons | Zdroj: Pixabay

Jedním z důvodů rostoucích cen je stoleté sucho v Brazílii, tedy v zemi, která je největším pěstitelem a producentem kávových zrn na světě. Jak se také postupně otevírají světové ekonomiky a s nimi další a další provozy, roste poptávka po kávě.

Americká kavárna určuje zákazníkům cenu podle zdvořilosti. Za pozdrav strhne téměř dva dolary

Číst článek

Zároveň Brazílie stále bojuje s pandemií koronaviru, která výrazně zasáhla i do lodní přepravy. „Rostoucí cena přepravy, která roste hlavně v důsledku narušení sběratelsko-dodavatelských vazeb. Narušení pandemií, kdy se narušila rovnováha v přístavech. Z toho důvodu rostou její ceny. Posledním důvodem jsou také spekulace na burze,“ říká pro Radiožurnál Anna Píchová, analytička společnosti Cyrrus, co všechno vyhnalo ceny nepražené kávy na burze na 4,5letá maxima.

Libra, tedy necelý půl kilogram nepražené kávy, se vyšplhala na 1,7 dolaru. V přepočtu tedy na necelých 40 korun. Rozhodně ale nejde o historicky nejvyšší ceny. V květnu v roce 2011 se cena kávy přehoupla přes tři dolary za libru.

Píchová předpokládá, že ceny kávy pro její konzumenty porostou až o jednu pětinu. „V situaci, ve které jsme teď, tak se zdražení kávy projeví i v našich peněženkách – jak na kávě, kterou kupujeme v obchodech, tak na kávě, kterou si dáme v restauraci nebo kavárně. Tady je to hlavně kvůli dražším cenám přepravy. Projevuje se také cena, za jakou odběratelé nakupují kávu,“ popisuje.

Nevyhazuj, sněz. Technici z ČVUT pracují na pečeném kelímku na pivo a kávu, zkouší i bezlepkový

Číst článek

O zdražování svých produktů ale zatím nepřemýšlí společnost Nestlé, která vlastní třeba značky Nescafé nebo Nespresso. „Pokud jde o krátkodobý výkyv ve srovnání s běžnými cenami, tak předpokládáme, že se to nějakým způsobem neprojeví v cenách našich výrobků, protože ta cena by se mohla vrátit na původní úrovně,“ dodává mluvčí firmy Robert Kičina.

Pražírny kávy ale mají dlouhodobé smlouvy, tedy například na tři až devět měsíců za fixní ceny. Navíc kvůli uzavření provozů v průběhu epidemie koronaviru mají ještě zásoby. Zdražování kávy se tak zřejmě posune na přelom podzimu a zimy letošního roku.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme