Co se v noci děje v tunelech metra? Lucie Výborná natáčela s Josefem Jeníčkem z dopravního podniku

Pražské metro slaví pětačtyřicet let od zahájení provozu. Každou noc se vypíná napájení kolejí a pracovníci metra se starají o údržbu tunelů. Lucie Výborná z Radiožurnálu mluvila s vedoucím odboru řízení provozu Josefem Jeníčkem.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z rozhovoru Lucie Výborné s Josefem Jeníčkem je znát její obava, že tunelem se přece jen přiblíží rozjeté metro | Zdroj: Radiožurnál

Josef Jeníček je zaměstnancem pražského metra už osmatřicet let. „Dva týdny po maturitě jsem nastoupil do dopravního podniku metro. Po těch letech ho vnímám jako součást života,“ říká Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lucie Výborná natáčela rozhovor s Josefem Jeníčkem přímo v pražském metru. Co se děje pod povrchem během noci?

Po zkušenostech na pozici strojvedoucího a s šetřením mimořádných událostí dnes pomáhá řídit dopravu v pražském metru.

Stanice Kačerov na trase C. Ta vznikla jako první a vyznačuje se tím, že vlaky zde jezdí nejkratší interval, v ranní špičce 115 vteřin. Na každém konci trasy je totiž obrovské sídliště a hustá zástavba je po celé délce.

V noci po trase jezdí celá řada služebních neboli pracovních vlaků. Je jich patnáct až dvacet, obsluhu tvoří strojvedoucí a vedoucí. „Vezou materiál na místo, kde budou probíhat sanace kolejového svršku,“ vysvětluje pro Radiožurnál.

Přestože vlaky se pohybují jen na trase C, všechny linky jsou propojené spojkami, takže vlaky mohou projet napříč trasami.

Aby se pracovníci metra mohli pohybovat v kolejišti, je třeba obsloužit tzv. zkratovače. Ty zajišťují, aby vypnuté napájení nešlo opětovně zapnout. V tunelu se pak pohybuje celá řada odborníků: technici zabezpečení zařízení, pracovníci údržby tratí a údržby technologií.

Vlaky nocují ve svých domovských depech: Kačerově, Hostivaři a Zličíně. „Abychom ráno mohli rozjet interval, musíme část souprav deponovat na tratích. Na Hájích bývá osm souprav,“ říká Josef Jeníček.

Okolo čtvrté hodiny ranní musí být hotovo. Ve tři hodiny padesát musí být vlaky v depech a pracující venku.

Text vzniknul pro web Radiožurnálu.

Lucie Výborná, Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme