Psychologové radí učitelům: pozor na zběsilé tempo a nezapomínejte na to osvědčené z výuky na dálku

Začátek školního roku bude pro učitele na základních i středních školách náročnější než obvykle – budou zjišťovat, jak na tom žáci a studenti po jarní výuce na dálku jsou, jak intenzivně budou muset opakovat a také neustále myslet na to, že může být kdykoliv potřeba se k vysvětlování látky přes monitor vrátit. Psychologové jim radí, aby se nesnažili vše hned co nejrychleji dohnat a také aby využili to, co se jim při distanční výuce osvědčilo.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První školní den na Gymnáziu Jana Keplera | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Aby nevzdávali dálkovou výuku – nejde o to, aby teď učitelé vnucovali dětem na dálku něco, co jim pěkně vyloží ve škole, to vůbec ne. Jde o určité rozšíření – těch programů, a to jsme viděli během jara, jsou mraky – jsou krásné, zajímavé, přitažlivé. Je potřeba děti i rodiče, tam, kde to jde, udržovat v určité ‚nažhavenosti‘. Když to nebude potřeba, vůbec nic se neděje,“ vysvětluje dětský psycholog z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Václav Mertin.

Izolace dětí s příznaky a ošetřovné jen pro někoho. Pět otázek a odpovědí spojených s novým školním rokem

Číst článek

To, že by se mohlo znovu učit distančně i několik měsíců, si dokáže představit prezidentka Asociace učitelů angličtiny Jana Jílková: „Výuka na dálku je možná, myslím si, třeba i na delší dobu. Ale s tím, že jakmile by to bylo únosné, tak aby tam zase byl nějaký sociální kontakt, možnost setkávání a spolupráce,“ uvádí.

Pozor na zběsilé tempo

Ministerstvo školství ve svých dokumentech pro školy k začátku roku píše, že by učitelé neměli primárně hledat to, co žáci neumějí, ale najít to, co jim jde, a na to pak navázat. Radí také, aby pedagogové pořádali na začátku dne třídnické hodiny nebo kratší setkání. Jako zásadní to vnímá i psychoterapeutka a školní psycholožka Jiřina Mázlová:

„Doporučení za mě by bylo, že ředitelé stanoví pro učitele dostatečný prostor k tomu, aby si mohli dovolit přestat jet na výkon. Tady se nic nedohání, tady se jede prostě dál. Umím si představit, že by ředitelé podpořili své pedagogy v tom, aby minimálně ten první měsíc měli pravidelně vyhrazených 20-30 minut k tomu, že se s dětmi budou bavit o tom, jak jim je, jak to prožívají, co by si přáli… Úplně volně, tak jak se dělají třídnické hodiny.“

Plaga: Když hygiena zavede roušky povinně, tak to platí. Pokud doporučuje, tak doporučují i ředitelé škol

Číst článek

Psycholog Václav Mertin zároveň uklidňuje, že nečeká, že by letošní – trochu jiný – začátek školního roku přinesl učitelům, ale i dětem a rodičům nějaké zvláštní problémy.

Učitelům doporučuje, aby teď u dětí ještě více podporovali samostatnost. Na druhou stranu ale upozorňuje, že rodiče letos budou muset s dětmi pracovat mnohem víc.

„Přeci jen některé mezírky budou muset dítěti pomáhat doplnit. Někde budou ty mezery velké a škola všechno nezvládne, to si nedělejme iluze. Škola má vymezený čas a v něm se některé věci fakticky zvládnout nedají. Tady bych očekával, že se rodiče budou zajímat o školu a budou věnovat pomoci dítěti víc než dosud,“ věří Mertin.

Anna Horáčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme