Objednat, vyzkoušet a poslat zpět. Švédské firmy bojují s vracením oblečení, škodí životnímu prostředí

Objednáte si přes internet oblečení, v pohodlí domova ho vyzkoušíte a co vám nepadne, ať už na tělo, nebo do oka, zase pošlete zpátky. Takovéto nakupování je stále populárnější, zejména od pandemie covidu. Jenže tento přístup má své nevýhody, zejména pokud jde o životní prostředí.

Od stálého zpravodaje Stockholm Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

OC Nový Smíchov, sleva, ilustrační foto.

Obchodům se vrací asi jedna třetina všech objednávek, některé firmy uváděly až 40 procent vráceného zboží | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Rizika online nakupování a následného vracení zboží pro životní prostředí se projevuje v několika směrech. Jedním je zvýšené množství dopravy. Oblečení jede nejprve k prvnímu zákazníkovi, ten si ho vyzkouší a pošle ho zpět. Následně se vydá k dalšímu zájemci.

Umělá inteligence dobývá svět módy. Sestaví model, vybere velikost a mluví se zákazníky

Číst článek

Dochází tak k velké spotřebě obalů, především plastu, protože oděvy se posílají v jednorázových plastových sáčcích. Podle profesora logistiky balení z univerzity v Lundu Henrika Pålssona si přitom lidé příliš neuvědomují, že plasty i doprava jsou poměrně velký zdroj skleníkových plynů. Důvodem může být také to, že služba je zadarmo. 

Téma otevřela švédská veřejnoprávní televize SVT. Dotazovala se velkých firem, jakými jsou H&M, Lindex, Gina Tricot, Nelly nebo Boozt, a zjistila, že obchodům se vrací asi jedna třetina všech objednávek. Některé firmy uváděly až 40 procent vráceného zboží. 

Menší problémy mají společnosti s mnoha pobočkami. Lidé totiž zboží spíše zanesou na pobočku, kterou mají blízko, než aby ho posílali. U obchodů s větším množstvím poboček zákazníci posílají zpět asi 15 procent objednávek. I tak ale jde o velký objem emisí. V přepočtu jde o obdobné množství, jako ročně vyprodukují stovky nákladních aut.

Poplatek i zablokování

Firmy i na základě analýzy švédské televize zavádí kroky, jak hromadnému vracení zamezit. Některé z nich uvažují o zrušení vracení zadarmo a zavedení symbolického poplatku. Lidé si tak lépe rozmyslí, jestli zboží opravdu potřebují objednat.

Další společnosti zablokovaly vybrané klienty, kteří si moc objednávají a následně vše vrací. Celkem bylo zablokováno asi 42 tisíc lidí.

Plevel pomůže ekologické módě. Z borytu z brněnských Hádů se stane textilní barvivo

Číst článek

„Porušila jsem jejich obchodní podmínky. Vrátila jsem za rok 92 procent všech svých objednávek. Je to docela šokující, když vidíte ta čísla napsaná, to jsem se necítila dobře. Vidím ale výhody v tom objednat si velkou objednávku s více velikostmi nebo různými barvami, protože jinak hrozí, že dostanete jeden nevyhovující kousek a pak musíte udělat další objednávku, čímž také poškodíte klima,“ popisuje jedna ze zablokovaných klientek. 

Oděvní průmysl je podle Programu OSN pro životní prostředí poměrně velkým znečišťovatelem životního prostředí. Problém odvětví spočívá v takzvané „rychloobrátkovosti“, nákupy oděvů jsou levné, rychlé a jdou snadno vyměnit.

Kromě produkce skleníkových plynů jsou rizikovými také užitá toxická barviva i mikroplasty a mikrovlákna v oblečení. Existují ovšem i opatrné značky, některé z nich získaly dokonce cenu OSN Šampioni Země.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme