Pilot gripenu: Nebezpečí? Letoun si s mnoha závadami poradí sám

Ostrava hostí o víkendu už 18. Dny NATO. Hlavním tématem akce je 100. výročí vzniku samostatného Československa. Radiožurnál ve svém pojízdném studiu vyzpovídal majora Jiřího Čermáka, inspektora bezpečnosti letu na základně v Čáslavi a dlouholetého pilota letounu JAS-39 Gripen.

Rozhovor Ostrava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

JAS-39 Gripen. | Foto: Dan Vojtěch | Zdroj: Český rozhlas
Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s Jiřím Čermákem a Petrem Tománkem z Dnů NATO v Ostravě.

„Piloti musí létat neustále, aby se udržovali ve své vycvičenosti. Zároveň probíhá výcvik pro další piloty nebo taktická cvičení s dalšími letouny NATO,“ přibližuje Čermák.

A co znamená označení JAS? Pochází ze švédštiny, jde o zkratku slov – stíhací, bitevní, průzkumný. „Letoun byl vyvíjen pro všechny tyto tři funkce, předchozí byly spíše jedno nebo dvouúčelové. Tento je multifunkční,“ popisuje.

Historická letadla, tanky i bombardér B-52. Dny NATO navštívilo 95 tisíc lidí, část programu narušilo počasí

Číst článek

Před odletem piloti můžou sníst skoro všechno. Neměla by to být jídla, která nadýmají, jako je třeba hrách, protože pak při nižším tlaku ve vyšší nadmořské výšce dochází k expanzi plynů. To by mohlo být nepříjemné,“ přibližuje Čermák.

Jinak jsou ale podle Čermáka lety bezpečné. „Výcvikové lety by měly probíhat tak, aby k nepředvídatelným situacím nedocházelo. Samozřejmě občas dojde k nějaké závadě, ale funkce letounu jsou většinou zdvojené, ztrojené, takže pokud je tam nějaká drobná závada, systém si s ní většinou poradí sám.“

Gripeny střeží vzdušný prostor České republiky 24 hodin denně. To ale neznamená, že letadla jsou neustále přímo ve vzduchu. Jsou v bojové pohotovosti na vojenském letišti v Čáslavi. „Střežíme vzdušný prostor nejen Česka, ale i okolních států NATO.“

100 let československého letectva

Pro plukovníka Petra Tománka je letecká přehlídka v Ostravě vyloženě srdcovou záležitostí – na událost se těší celý rok.

„Letectvo je otázka suverenity našeho státu. Historie ukazuje, že nikdy si nemůžeme být jisti, co přinese budoucnost,“ vysvětluje.

České letectvo během posledních 30 let prošlo velkým vývojem, piloti jsou velmi dobře vycvičení. V Ostravě si ale připomínají celých 100 let výročí letectva.

Patricie Strouhalová, prh Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme